Mag je in de bus geweigerd worden omdat je in een rolstoel zit?

Mijn rolstoel is wel lang, maar ik kan zelf in de bus komen als er zo’n plank aanwezig is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

In principe mag je niet geweigerd worden omdat je in een rolstoel zit!

Alleen gaat het ongeveer nog op 8 van de 100 ritten niet goed.

Een bus moet allereerst beschikken over een automatische werkende rolstoelplank.
Hier gaat het al fout. Sommige bussen beschikken niet over deze plank. Geregeld werkt de plank niet.
Dan kun je dus gewoonweg niet meegenomen worden.
Triest!

Verder moet de buschauffeur jou helpen!
Sommige chauffeurs raken dan in de stress, omdat hun tijdschema in de war raakt.
Anderen zijn gewoon lui en lomp.
En dan vinden sommige chauffeurs het niet verantwoord om het stuur en geldlade (indien nog aanwezig) achter te laten.
Nogmaals, dat kan zo zijn, maar ze moeten helpen. Ook als je een elektrische rolstoel hebt.

Het college voor de Rechten van de Mens houdt toezicht op de naleving van het VN verdrag handicap in Nederland.

Kortom, weigeren mogen ze jou niet. Alleen lukt het soms niet omdat de rolstoelplank defect is. Wil de chauffeur jou niet helpen: spreek hem aan of dien een klacht in. Begin bij de vervoersonderneming. Noem de lijn en het tijdstip, dan weten ze meteen welke chauffeur de rit reed.

Succes!

https://www.ovmagazine.nl/2017/05/rolstoelers-soms-nog-geweigerd-op-de-bus-1711/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/comfortabel-reizen/openbaar-vervoer-toegankelijk-voor-iedereen
Toegevoegd op 05 augustus 2019 15:54: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Dat is wel heel goed om te weten. Deze chauffeur vond in elk geval dat ik een begeleider moest meenemen, of dat ik met de regiotaxi moet reizen. Daar maak ik ook wel gebruik van, maar het is soms handig om even snel in de bus te kunnen als je geen tijd hebt om een uur te wachten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat begrijp ik heel goed.
Iedereen wil wel eens spontaan de bus nemen (altijd dat plannen met de regio-taxi....)
Helpen zijn ze verplicht. Wat min dat de chauffeur durft te zeggen dat u met een begeleider of regio-taxi moet reizen. Ik vind dat echt heel naar om te horen.
En wat betreft de grootte van uw rolstoel. Het maximale formaat is behoorlijk lang en breed. Daar voldoet iemand echt niet snel aan (ook het totale gewicht: persoon en rolstoel).
Een nette chauffeur doet daar ook niet moeilijk over, omdat de rolstoel als het ware in de lengte geplaatst wordt.
Verder is elke rolstoel wendbaar genoeg om de bus in- en uit te draaien.
Succes en kom maar op voor uzelf!
Lieve groet.
Nee, je mag niet geweigerd worden om die reden.

Het is zelfs op tv geweest dat een buschauffeur een rolstoeler weigerde te helpen. De buschauffeur dient de plank te voorschijn te halen en te plaatsen zodat de reiziger zonder verdere hulp zelf kan 'instappen'.

In de bron staan redenen waarom de chauffeur niet bereid zou zijn, zoals *geldlade niet alleen laten *elektrische plank kapot , en natuurlijk *duurt te lang, zij moeten op tijd rijden.
Deze redenen zijn aan het vervoerbedrijf om op te lossen, mogen dus niet als argument gebruikt worden.
.
Nog een sympathieke!
*vinden het helpen niet nodig: Je begeleider moet je helpen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Jodukus. Erg toch?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merci @Simonsdochter
Ik vind het schandalig. Sommige mensen hebben geen idee wat zij doen of veroorzaken met hun acties/reacties. Dit zou echt reden voor minimaal een reprimande moeten zijn. Strike 2 = out!
Ja, als je rolstoel langer is dan 120 cm kun je in de bus geweigerd worden. Veel vervoerders hanteren voor de bus een maximale lengte van 120 cm. Dit heeft vaak te maken met de ruimte die er in de bus is voorzien voor het plaatsen van de rolstoel op een speciale rolstoelplaats. Er moet voldoende ruimte overblijven zodat andere mensen nog normaal langs de rolstoel kunnen en veilig de bus in- en uit kunnen stappen, ook in geval van een calamiteit met paniek.

Bovendien zijn veel haltes er niet op ingericht om ruimte te bieden aan het veilig uitrijden en draaien met langere rolstoelen.

Op rustige tijdstippen zal een chauffeur wellicht minder kritisch kijken naar het formaat van de rolstoel dan wanneer het druk is.

Bussen hebben over het algemeen slechts 1 rolstoelplaats, die soms tevens bedoeld is als plek voor een kinderwagen of rollator. In dat geval kan er slechts 1 rolstoel, kinderwagen of rollator tegelijk mee. Wie het eerst instapt heeft dan de plek. Wie later in wil stappen moet wachten op een volgende bus...