Ja. Een loopfiets mag als hulpmiddel in de bus of trein mee indien hij niet te groot is. Zorg er wel voor dat de loopfiets vastgezet kan worden, dat ie niet aan de rol gaat en er niemand over kan vallen.

Er bestaan ook loopfietsen die je uit elkaar kunt halen, zodat ze gemakkelijk meegenomen kunnen worden in het openbare vervoer of in de auto.
Amadea
5 jaar geleden
Dat bepaalt uiteindelijk de chauffeur.

Vervoersbedrijven kunnen algemene richtlijnen hebben voor loopfietsen. (Bij eentje las ik: "Wanneer je een loopfiets gebruikt als medisch hulpmiddel, mag je deze meenemen in al onze voertuigen als de loopfiets (eventueel ingeklapt) maximaal 120 cm lang, 70 cm breed en 109 cm hoog is.")

Maar ook: "De bestuurder of conducteur behoudt zich het recht voor om een rolstoel, scootmobiel, loopfiets of kinderwagen de toegang te weigeren vanwege de veiligheid van jou en van andere reizigers. Bijvoorbeeld als er te weinig vluchtruimte over blijft in het geval van een calamiteit."

Zo kan het (dus) gebeuren dat de loopfiets geweigerd wordt als in de spits alle zitplaatsen bezet zijn en het gangpad vol staat.
Computoon
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Ook buiten de spits kan het gebeuren dat er in de betreffende bus geen ruimte meer is voor een loopfiets, bijvoorbeeld als er al enkele jonge moeders met kinderwagens in de bus zitten. Vaak is er alleen bij de achterdeuren ruimte voor één of twee fietsen, rollators en kinderwagens.