Waarom is er een veerboot?

Waarom heeft Nederland op sommige plaatsen een veerboot in plaats van een brug, en als je dan wilt omrijden kost dat wel meestal zo'n 30-40 minuten. Is het zo moeilijk om een brug te bouwen in plaats van iemand achter een boot te zetten die salaris krijgt voor hele tijd heen en weer varen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sommige eilanden willen geen verbinding met het vasteland.
Dan ben je namelijk geen eiland meer, maar een schiereiland.
paulus811
5 jaar geleden
Bruggen moeten regelmatig open voor het scheepvaartverkeer en dat doet een brugwachter die daar een salaris mee verdient. Dus als dat salaris jouw punt is, lost een brug het niet op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt ipv een brug ook een tunnel bouwen, dan heeft het scheepvaartverkeer er geen last van.
tinus1969
5 jaar geleden
@Sal51, heb je een bepaalde locatie in je hoofd waar je je over verbaast?
SentWierda
5 jaar geleden
@Paulus811: het probleem is dat niet elke brug een eigen brugwachter heeft. Bruggen worden vaak op grote afstand bediend en soms zien brugwachters op hun beeldscherm niet wat er zich afspeelt bij een brug. Hierdoor vallen nogal eens mensen (al dan niet in een auto ) in het water. Zowel in Zaanstad als in de Noordoostpolder -maar niet alleen daar- is dit een bekend fenomeen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De economie gaat als het om een verbinding met een eiland betreft, sterk achteruit.
Quote van Ivo Landman, redacteur Online: - Ik kom wel eens op Duitse en Deense Waddeneilanden waar wel een weg naartoe is aangelegd. Rømø bijvoorbeeld, daar staat die hele verbindingsweg vol file, Ochtens naar het eiland toe, Avonds naar de wal. De economie is er deels door ingestort, want de toeristen gaan er met een volgepakte auto naartoe en ze kopen nauwelijks nog een ijsje - .
SentWierda
5 jaar geleden
@JoanDArc. En hoe zit het dan met het toeristenparadijs Sylt? Daar is toch een dam naartoe aangelegd met een spoorlijn?
LeonardN
5 jaar geleden
@SentWierda De quote komt van toenmalig burgemeester de Hoop van Ameland, en is in mijn ogen anekdotisch bewijs aan de ene kant, en als het klopt voor Rømø niet zomaar door te trekken op alle eilanden. Zeker niet op alle economische vlakken. Als een eiland niet zo gericht is op langer-verblijvende-toeristen gaat dit voorbeeld sowieso niet zo op. Je zal veel meer economische sectoren moeten onderzoeken om te kijken of het in het geheel een voor- of achteruitgang is, voor elk eiland. Je contrareactie is niet heel sterk overigens, een dam is nog gekker als het op scheepsverkeer aankomt, en een spoorlijn is geen autoweg. Het betoog van de burgemeester is nou net dat men auto's vol kan pakken. Als treinreiziger neem je niet zo snel zoveel mee in vergelijk met een auto. Daarnaast is de reden van de aanleg nogal interessant om eens te bekijken. https://nos.nl/artikel/2184846-hoe-ameland-bijna-een-weg-naar-de-wal-had-gehad.html (artikel van de Ivo Landman , (online)redacteur van de NOS)
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: op de veerboot van Den Helder naar Texel kun je toch ook de auto volpakken en op één dag heen en terug? Of daar een veerboot vaart (met autovervoer) of dat er een brug of tunnel is, zal mijns inziens niet veel uitmaken. Het autoloze Schiermonnikoog, dat is een heel ander verhaal.
De contrareactie richting JoanDArc was niet meer dan een eenvoudige vraag
LeonardN
5 jaar geleden
-zal mijns inziens niet veel uitmaken.- Jazeker wel.
Over een brug rijden kost een paar cent aan benzine en neemt een tiental minuten in beslag.
Een pont nemen kost best wat en zou in het geval van Den Helder - Texel een behoorlijke tijd in beslag nemen, wachten op het pont, de overvaart, uitrijden weer op de snelweg geraken... Een brug zou dus een aanzuigende werking hebben op mensen die er korter willen verblijven. Nu is het logischer om een dag of weekend of week te blijven, de kosten en tijd van het pont vervagen dan namelijk wat in het gehele kosten/tijd-plaatje. De contrareactie richting JoanDArc was niet meer dan een eenvoudige vraag
Is hij voldoende beantwoord? Laat ik zeggen dat je vraag, hoewel ik ook niks met de stelling heb die JoanDArc poneert, mij ook niet overtuigt. Wat we nodig hebben is een economisch onderzoek naar zeg een stuk of 20 eilanden waar eerst enkel een pont was en nu een autobrug. Niet een enkele observatie van een burgemeester.
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: ik ben het in grote lijnen met je eens.
Die voorbeelden van eilanden die nu een brug hebben zijn er genoeg. In Nederland bijv. Goeree Overflakkee, Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Marken. En misschien het bekendste voorbeeld: de brug van van Denemarken naar zuid-Zweden.
Zou er iemand zijn die terugverlangt naar de veerboot?
LeonardN
5 jaar geleden
In mijn ogen niet, ja misschien de eigenaar van een veerpontbedrijf, maar DAAROM vind ik de stelling van JoanDArc dus ook onvoldoende beargumenteert. Het lijkt mij dat er zat gevallen zijn (maar vast niet alle) waarin eilanden heel veel economische vooruitgang hebebn geboekt juist door de verbinding met een brug.

Antwoorden (5)

Bruggen kosten veel geld en daar horen ook nog de wegen bij als er niet zoveel verkeer is dan is een veerboot genoeg.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat ze goedkoper uitkomen met een brug dan een veerboot. Een veerboot is ook best duur. Dat ze er terug geld voor krijgen is een andere verhaal, maar aangezien wij al van alles en nog wat betalen aan de overheid horen wij zonder 40 minuten omweg en gratis overal te bereiken in Nederland.
ronron1212
5 jaar geleden
Bruggen zijn niet gratis daar betaal je wegenbelasting voor. Maar het onderhoud en het bouwen van de brug plus goede aansluitingswegen zijn echt heel wat duurder dan een veerboot.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kosten van de ferry de Texelstroom, waarvan de Texelaren mede-eigenaar zijn, is in Spanje gebouwd, kostte ruim 55 miljoen euro, exclusief de afbouwkosten, maar dan heb je ook wat. Zelfs een hondenvrije zone aan boord.
Naast de kosten van een brug, wordt het verkeer over het water ook vaak meegenomen in de beslissing om een veerboot te gebruiken in plaats van een brug te bouwen.
Als er met aanzienlijke regelmaat boten/schepen langsvaren, moet de brug een minimale hoogte hebben waar de boten/schepen onderdoor kunnen. Als het hier dan ook om een grote vaartuigen gaat, kan het zijn dat een beweegbare brug nodig is. Zo'n brug vertraagt het verkeer, zowel over het water (de vaartuigen) als over de brug (de voertuigen) enorm. Dan is een veerboot vaak ook een betere keuze.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, ook een goede reden om geen bruggen te bouwen.
Het antwoord is: Er zijn nog veerboten omdat ze nog niet vervangen zijn door bruggen.
Ooit waren in dit land (bijna) geen bruggen en alleen maar boten - precies goed in een tijd dat er geen auto's waren en een boot handiger dan paard en wagen. Veerboten verdwijnen langzaam maar zeker, precies om de redenen die je noemt; ook een veerboot kost geld en een brug (of tunnel) scheelt omrijden. Zo zijn in 2003 de (meeste) veerboten over de Westerschelde vervangen door een tunnel - maar die kostte wel 663 miljoen.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
'Ook een veerboot kost geld', stelt tinus. Een redenering die maar voor een gedeelte klopt, want een veerboot brengt altijd een tarief in rekening per vaartocht terwijl een brug of tunnel altijd gratis is (uitgezonderd de Westerscheldetunnel). Een veerboot kost hierdoor weinig (alleen de boot en personeelskosten) terwijl een brug of tunnel (vele) miljoenen kost.
In vrijwel alle gevallen scheelt een veerboot enkele tot soms wel 30 kilometers omrijden over een brug of door een tunnel..
tinus1969
5 jaar geleden
@SentWierda, veel veerboten worden gesubsidieerd: https://www.ad.nl/rivierenland/subsidie-van-provincies-hard-nodig-voor-behoud-veer~ae7582f1/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op de Westerschelde is maar één veerdienst verdwenen na het bouwen van een tunnel, de Westertunnel, de andere veerdienst is verdwenen na het bouwen van de Zeelandbrug. Beide projecten zijn er alleen gekomen, samen met het Deltaplan, omdat er bij een eventuele calamiteit zoals in 1953 geen mogelijkheid was de eilanden te bereiken, ook niet door om te rijden.
De subsidieregeling voor veerboten en -ponten e.d. bestaat al niet meer sinds 1992.
De subsidie voor veerprojecten of investeringssubsidie is een lening en moet binnen een afgesproken tijd worden terugbetaald.
LeonardN
5 jaar geleden
@tinus1969 Waarom zijn al die bruggen nog niet gebouwd dan? Ga je er echt vanuit dat straks elke veerdienst overbodig zal worden ten faveure van een brug? Ik kan me niet voorstellen dat het enkel nog een kwestie van tijd is voor dat de Waddeneilanden allemaal een brug hebben, zeker niet naar Vlieland en Schiermonnikoog, aangezien je daar niet eens een auto mag gebruiken. Er zijn in mijn ogen een keur aan redenen waarom er ergens geen brug is maar wel een veer: - Nog geen brug (kwestie van budget vrijmaken)
- Te duur om te verantwoorden
- Teveel hinder voor scheepsverkeer
- Past niet bij de bestemming (geen auto, of bijvoorbeeld vanwege milieu-aspecten)
- En dan misschien nog wat argumenten als, verzet bij lokale omgeving Kan je je in 1 van de andere reden vinden?
Nederland heeft ongeveer 300 veerdiensten waar men gebruik van kan maken zonder om te rijden, als men inde buurt is geen wonen. Alleen al vanaf Amsterdam , zes fiets- en voetveren (gratis) over het IJ en drie autoveren (niet gratis) over het Noordzeekanaal en de Coentunnel onder het Noordzeekanaal en de IJ-tunnel onder het IJ.
Laten wij eerst eens bekijken welk type veren u zou willen vervangen door een brug of misschien door een tunnel. Alleen de autoveren of ook de fiets-/voetveren.
De veren over het Marsdiep, of alle veren over de Waddenzee naar Texel, Terschelling, Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog, tegelijkertijd ook maar alle veren over de Dollard richting Emden of Borkum? Ook de zeven veren die de Zeeuwse eilanden met elkaar verbinden?
De Westerschelde tunnel en de Zeelandbrug zijn er gekomen omdat na de watersnood in 1953 bleek dat er geen mogelijkheid was om de eilanden over land te bereiken. En de Deltawerken zijn er gekomen omdat men een dergelijke catastrofe niet nogmaals wilde.
Bij het kiezen voor een brug of tunnel heeft de binnenvaartsector een grote invloed, in verband met de veiligheid voor de scheepvaart die niet in het geding mag komen gaat hun voorkeur uit naar een ondergrondse passage.
Bruggen en tunnels moeten ook een naadloos onderdeel worden van het verkeer. Het is dus helemaal niet zeker dat de brug of tunnel op de plaats komt waar nu de veerdiensten nu hun vertrek- en aankomststeigers hebben. Het kan zo maar zijn dat de huidige gebruikers juist dan moeten gaan omrijden om de brug of tunnel te bereiken.
Het totale economisch en maatschappelijk belang van alle veerdiensten in Nederland bedraagt ruim 550 miljoen euro, alleen al voor Nederland. Het belang van enkele verkeersdeelnemers die om moeten rijden als zij geen gebruik van de veerdienst maken, weegt hier niet tegen op.
Een veerdienst is meer dan een bootje heen en weer laten varen met een man erachter. Een veerdienst onder alle weersomstandigheden , bij licht en duisternis, veilig heen en weer varen, terwijl aan stuurboord- en bakboord het andere scheepvaartverkeer gewoon doorvaart, vereist een gedegen opleiding en vakmanschap, dat mag goed betaald worden.

Eens was sprake van plannen voor een vaste verbinding tussen Texel en Den Helder. Behalve economische perspectieven zou het de bewoners van Texel uit hun isolement halen. Het bleek een 1 Aprilmop te zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bruggen en tunnels zijn niet onderhoudsvrij. Momenteel moeten 80 bruggen en tunnels onderhoud hebben, kosten worden geschat op 10 miljard euro, werkelijke kosten zullen wel het dubbele worden.
De vijf jaar oude Coentunnel moet brandbestendiger gemaakt worden, zo ook de nog in aanbouw zijnde Zuidtunnel en nog vier andere in Nederland. Tweehonderd miljoen euro voor uitgetrokken, zal wel een paar honderd miljoen euro te weinig zijn.
SentWierda
5 jaar geleden
@JoanDArc: geen 1 Aprilmop was het plan een dam aan te leggen tussen het Friese vasteland en Ameland. Het was een serieus plan in 1966. In 1972 werd er een streep door gezet vanwege het Waddenzeemilieu.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SentWierda, uw reactie doet mij aan Arnemuiden denken.
Het oudste plan om een weg naar Ameland aan te leggen dateert uit 1860.
Jonkheer mr. P. J. W. Teding van Berkhout uit Deventer wendde zich toen tot de koning met het idee voor de aanleg van een dam en een nieuwe polder in de Waddenzee. De verbindingswal kwam er. In 1879 liepen kooplieden er overheen naar Ameland. De dam was in gebruik tot 14 oktober 1881. Die dag sloeg een hevige storm er grote gaten in, en een tweede storm enkele maanden later betekende het definitieve einde voor de dam. De restanten zijn alleen bij laagwater nog te zien (Ivo Landman)
In 1965 kwam er een Commissie met een indijkingsplan dmv een Oostdam en een Westdam met daartussen landbouw en ruimte voor recreatie. In 1971 niet alleen door verzet van natuurbeschermers van de tafel geveegd maar ook door de Friese Staten omdat het te duur was.
https://www.amelanderhistorie.nl/news/verbindingen-naar-ameland-2-/.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SentWierda, leuk dat u de moeite hebt genomen om verder te zoeken. Zo kwam ik op het artikel over 1860. Er moeten op de Waddenzee nog brokstukken te zien zijn bij laag water.
Er zijn een hele keur aan redenen dat er (nog) veerboten zijn (ten faveure van een brug of tunnel).

-Men wil wel een brug/tunnel bouwen, maar is er niet aan toe gekomen, vanwege geen tijd of budget, of omdat het plan op veel verzet stuit.
-Een (auto)brug/tunnel is vrijwel zinloos omdat de bestemming geen auto's toelaat. (denk aan sommige Waddeneilanden)
-Zelfs als er een brug ligt mogen niet alle soorten vervoer hier overeen, (denk aan fiets/wandelaarspontjes), een extra brug ernaast bouwen zou weer extra kosten geven, en weinig opleveren.
-Het is een verstoring van het vaarverkeer. Of een brug moet bijzonder hoog gebouwd worden of er moet een brug in die open moet, wat weer voor hinder zorgt voor scheepsverkeer of er moet een tunnel onderdoor, wat nog weer meer problemen en kosten en soms weerstand met zich geeft. Kom maar eens met het idee om onder de wadden een tunnel te bouwen.
-Er zijn te weinig auto's of ander verkeer die er overheen willen om de kosten te verdedigen, of om zelfs maar de aansporing geeft om over een andere oplossing te denken.

Bedenk goed dat de overheid weinig zin heeft om altijd maar een brug/tunnel te bouwen met overheidsgeld, zeker waar er al een service is om mensen aan de overkant te zetten. Pontjes zijn vaak geen overheidsdienst, dus die hoeven niet betaald te worden door de overheid.
-
Uiteindelijk zal je dus bij elk pont moeten onderzoeken of er plannen zijn of waren om een brug of tunnel te maken, en wat de specifieke bezwaren zijn tegen de bouw van die brug/tunnel, en dan nog is het niet zeker dat bij het maken van die brug het pont per direct opgeheven moet of zal worden.
---
Hier een mooi voorbeeld van politiek gesteggel of er nu wel of niet een brug moet komen in het IJ, met een keur aan argumenten tegen (maar ook voor).
https://www.at5.nl/artikelen/188713/wel-of-geen-brug-over-het-ij-de-strijd-tussen-amsterdam-en-rijkswaterstaat

Omwonenden:
zij vrezen dat fietsers vanaf de brug straks hun huis in kijken.
Rijkswaterstaat (veiligheid):
Rijkswaterstaat vindt de brug een 'gevaar voor de nautische veiligheid'. Er is namelijk geen aanlegplek voor schepen die moeten wachten totdat de brug open gaat en het zou gevaarlijk zijn vanwege de vele kruisende schepen.
Scheepsvaart (doorgang):
Als je ziet hoeveel bruggen er zijn, op een gegeven moment drijven we alleen maar van brug naar brug.
Toegevoegd op 10 december 2018 01:20: tekst