Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit er een glazen wand in de treincoupe?

In de dubbeldekker zit er wel eens zo'n glaze wand die de ene helft van de coupé scheidt van de andere, zelf dacht ik dat dit te maken had met dat één deel een stilte coupe was en de andere gewoon een normale coupe. Echter is dat dus niet het geval, beide gedeeltes zijn stile coupé's. De glazen wand lijkt dus niet echt een nut te hebben behalve dus dat je nog een extra irritante klapdeur in het midden van de coupé hebt. Dus waarom zit die wand er dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Toch kan ik het mij voorstellen dat deze er voor het geluid in zit.
Ook de trein zelf maakt geluid en een (te) lange koker (trein) zal resoneren anders.
ronron1212
5 jaar geleden
@Turfgraver het zit niet in elke coupe dus een te lange koker gaat niet op.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Vaak, maar dus niet altijd, scheidt deze glazen deur twee verschillende soorten coupés. En er zijn meer verschillen dan "gewone" en stilte coupés. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen 1e en 2e klas. En in de tijd dat de oude modellen dubbeldekker begonnen te rijden, waren er ook rook- en rookvrije coupés.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Coupés voor rokers en niet-rokers zijn er decennialang geweest, lang vóór de komst van de dubbeldekker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ook om de airconditioning onder controle te houden.
de oude treinen hadden wel doorloopkoppen (bij gekoppelde treinstellen) maar geen glazen tussendeuren of pendeldeuren zoals die in de dubbeldekkers zijn aangebracht.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding