Waarom moet men minimaal 24 jaar zijn voor rijbewijs D?

Je moet minimaal 24 jaar zijn om je rijbewijs D zonder code 95 te halen, mijn vraag is waarom? Tegenwoordig mag je met code 95 al op je 18e praktijkexamen doen. En voor rijbewijs C zonder code 95 moet je minimaal 21 zijn. Kan iemand mij de logica uitleggen?
En voor rijbewijs DE uiteraard.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Naar mijn idee is de achtergrond van deze regel een combinatie van het verwachte verantwoordelijkheidsgevoel en rij-ervaring.

"Jonge automobilisten (18-24 jaar) zijn naar verhouding vaker bij een dodelijk ongeval betrokken dan de wat oudere automobilisten. Per afgelegde afstand is dit (dodelijk) ongevalsrisico van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Het risico van jonge mannen is zelfs tien keer zo hoog.
(Bron: https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/18-tot-en-met-24-jarigen-jonge-automobilisten)

Bij rijbewijs C gaat het om een 'risicol voertuig'. (Grote kans op schade aan andere verkeersdeelnemers bij aanrijding.) Iemand die beroepsmatig met een vrachtauto rijdt (dus met code 95) doet veel meer rij-ervaring op dan iemand die dit incidenteel doet. De beroepschauffeur mag eerder examen afleggen.

En bij D, de bus, gaat het om grote aantallen personen die vervoerd worden. Dan is het benodigde verantwoordelijkheidsgevoel en de gewenste rij-ervaring nog groter dan bij een vrachtwagen of personenauto. Degene die incidenteel een bus bestuurt (zonder code 95) mag later examen afleggen dan de beroepsbuschauffeur. Die mag dat al met 18 maar hij doet veel meer rij-ervaring op dan de incidentele buschauffeur.
Verder moeten beroepsmatige vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs periodiek nascholing volgen om de code 95 te houden (en hun beroep dus te kunnen blijven uitoefenen.) Dit wordt niet gevraagd aan houders van rijbewijs C en D zonder die code.
Toegevoegd op 19 september 2018 11:07: tekst
Computoon
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Ongemotiveerd min, dus plus van mij.