Wanneer zullen waarschijnlijk treinen ( van ns bijvoorbeeld) robotiseren en automatisch rijden?

Dus zonder machinist.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

"ProRail wil geen verwachting uitspreken wanneer in Nederland de eerste 'gewone' treinen zonder machinist gaan rijden. Dat duurt zeker nog een paar jaar, zegt Eringa."

En Eringa is de topman van Prorail. Het citaat is afkomstig uit de bron (maart 2017).
Ruim een jaar later was uit een andere bron een artikel te lezen waaruit ik hier citeer:

"Eind 2018 test Nederland zelfrijdende treinen. ProRail, Arriva en de provincie Groningen gaan eind 2018 op het traject tussen Groningen en Zuidhorn een test uitvoeren met Automatic Train Operation (ATO). Deze eerste test zal worden gedaan met een lege passagierstrein. Op de Betuweroute start een pilot met zelfrijdende goederentreinen.
ATO kent vier niveaus van automatisering (Grades of Automation; GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer automatisering. Bij niveau vier hoeft er geen machinist meer aanwezig te zijn in de trein.

De proeven in Groningen en op de Betuwelijn worden op GoA 2 niveau uitgevoerd. Dat betekent dat er een machinist in de cabine aanwezig is en volledig verantwoordelijk blijft. Hij of zij wordt ondersteund door ‘een soort slimme cruise control’, aldus ProRail."
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat wordt wel erg saai werk dan.. Zitten en niks doen, of blijven er werkzaamheden over voor de machinist?
Computoon
5 jaar geleden
Toezicht houden, ingrijpen als het fout gaat. Ik vraag me af of een trein die op "open terrein" rijdt op zeer druk bereden spoor (zoals hier) ooit volautomatisch bereden kan worden. Het is wat anders dan een vliegtuig dat op de automatische piloot kan vliegen. Stel: iemand springt voor de trein. Iemand in de trein krijgt een hartaanval. Of er komt een koe de. rails op lopen. Kan een automatisch besturingssysteem dan alles regelen wat moet gebeuren?