Kan je geld terug vragen als je te veel voor een buskaartje hebt betaald?

De rit is 4km en ik heb met pinpas betaald (zonder OV) normaal kost het mét OV chipkaart zonder korting €1,63 dus ik schrok wel een beetje toen ik opeens €4! Moest afrekenen want dat is even duur als van Wageningen naar Arnhem te gaan met de bus en mijn stuk was maar 4 km, dus zou ik geld kunnen terug vragen?

Amadea
5 jaar geleden
Had je de ov-chipkaart niet bij je? Tja, dan is het je eigen fout...

Antwoorden (1)

Nee.

Je hebt een zog. ritkaartje gekocht. Die zijn (soms veel) duurder dan wanneer je dezelfde reis met de OV-chipkaart betaalt. Het is een ander "reisproduct" met een andere prijs.

Als de bus rijdt van A naar B en je rijdt maar voor de helft mee betaal je met de OV-chipkaart tot die helft want je betaalt achteraf. Het in-/uitcheckapparaat "weet" tot hoever je bent meegereden.

Met het ritkaartje betaal je vooruit, voor de hele rit van A naar B. Ritkaartjes zijn bedoeld voor mensen die geen OV-chipkaart hebben omdat ze bijv. zelden met het openbaar vervoer reizen.
Computoon