Moet ik extra betalen door foutief uitchecken?

Tijdens een treinreis van Driebergen-Zeist naar Alphen aan den Rijn ben ik eerst vergeten in te checken in Driebergen-Zeist.

In Utrecht heb ik toen uitgecheckt (terwijl ik niet ingecheckt was) en daarna weer ingecheckt om mijn reis te kunnen vervolgen.

In Gouda ben ik uitgechrckt bij een paal van R-Net terwijl ik eerder incheckte bij NS. Vervolgens ben ik bij R-Net weer ingecheckt om de reis naar Alphen aan den Rijn voort te kunnen zetten met een R-Net trein.

Krijg ik een boete voor uitchecken terwijl ik niet ingecheckt was?

Krijg ik een boete voor uitchecken bij R-Net terwijl in incheckte bij NS?

2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als u al hebt ingecheckt bij NS hoeft u bij een overstap op het traject Gouda-Alphen aan den Rijn voor de R-net treinen dat niet opnieuw te doen. Andersom geldt hetzelfde.

Antwoorden (2)

Je hebt geen controle gehad, en daarom zal je geen boete krijgen.
Maar mogelijk ben je wel onnodig veel geld kwijt. Als je met je op saldo reist met een OV-chipkaart, wordt op het moment dat je incheckt wordt er een standaard instaptarief afgeschreven. Op het moment dat je uticheckt wordt dit tarief weer teruggestort en worden de werkelijke kosten van je reis afgeschreven. En hierbij geldt dat dit eigenlijk alleen werkt als je in- en uitchecht bij dezelfde vervoersmaatschappij of in hetzelfde voertuig.
Zoals jij het nu hebt beschreven, heb je bij deze ene maatschappij ingecheckt en bij een ander weer ingecheckt. Ik vermoed dat het instaptarief van je treinreis wel is afgeschreven. Maar aangezien je niet meer hebt uitgecheckt bij dezelfde vervoerder, zijn de werkelijke kosten niet ermee verrekend. Als het instaptarief hoger is dan de werkelijke kosten, dan heb je teveel betaald.
Je kunt dit teveel betaalde bedrag wel terugvragen bij de vervoerder.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alle NS-abonnementen en kaartjes zijn te gebruiken op het R-net traject. Ook de tarieven van NS zijn van toepassing.
Eerst een antwoord op de laatste vraag:
NS rijdt onder de R-net vlag op het traject Alphen aan den Rijn – Gouda v.v..
Alle NS-abonnementen en kaartjes zijn te gebruiken op dit R-net traject. Ook de tarieven van NS zijn van toepassing.
Als u overstapt van een NS-trein op een andere NS-trein (geldt ook voor R-net) hoeft u niet uit te checken en weer in te checken. U checkt pas uit aan het eind van de reis.

Dan uw handelingen volgens uw verhaal:
U vertrekt vanuit Driebergen en checkt niet in.
Dit is wat u zegt wat u wel doet:
Utrecht uitgecheckt
Utrecht gelijk ingecheckt
In Gouda uitgecheckt (R-net)
Weer ingecheckt om reis te vervolgen (R-net) naar Alphen a.d. Rijn.
Wat gebeurt er in Alphen a.d. Rijn? Daar doet u geen mededeling over.

Dit is de werkelijkheid:
U stapt in Driebergen in de trein en reist gratis naar Utrecht;
U hebt in Utrecht ingecheckt (dus niet uitgecheckt, want u had niet ingecheckt in Driebergen);
U checkt gelijk weer uit en reist vanuit Utrecht gratis verder naar Gouda.
U checkt in Gouda in en checkt gelijk weer uit en reist vanuit Gouda gratis naar Alphen a.d. Rijn.
Wat u in Alphen a.d. Rijn doet vermeldt u niet.

Als u tijdens een van deze trajecten controle had gekregen was u dit op een proces-verbaal komen te staan met een flinke boete, ook kan de NS uw reishistorie naderhand controleren.