Door een groot raam kan de chauffeur veel zien. Belangrijk als je door druk stadsverkeer moet rijden.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Daar zat ik ook aan te denken, maar volgens mij (ik kan verkeerd zitten) kijkt een chauffeur enkel door de voorruit, de eerste zijramen en de zijspiegels voor het verkeer. Niet door 90% van de andere joekels van ramen. Ik zit zelden in een bus, en ik weet dat een chauffeur wel een binnenspiegel heeft, maar dat is meer om te checken hoe het gaat met de passagiers en baldadigen te zien.
-Zodat mensen goed kunnen zien waar ze zijn en dus op tijd uit kunnen stappen zonder over een ander heen te hoeven hangen om uit een raampje te kijken.
-Zodat mensen goed kunnen zien dat ze bewegen ten opzichte van de weg, zo kan misselijkheid en overgeven worden voorkomen.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Ik vermoed dat het ook te maken heeft met kosten. Misschien is glas ook goedkoper dan staal?
Bordensteker
5 jaar geleden
@Antoni:
Alle busbouwers doen het tegenwoordig inderdaad zo.
En als je dan aan de binnenkant kijkt, dan blijkt er bovenaan een soort bagage-aflegplank voor te hangen. Je kunt de bovensponning met de (zonne)gordijnrail niet eens zien. Dus voor het uitzicht had het wel een tandje minder hoog gekund! Maar de constructie is zo wel eenvoudiger: glas tot aan de dakrand.
Het gevolg is wel dat de airco iets ruimer berekend moet worden. En dát zie je ook achter de voorruit.
Bij hedendaagse trams is het vaak ook zo. De trambestuurder zit net als de buschauffeur in veel voertuigen achter een enorme voorruit als een etalagepop in een etalage: bizar overvloedig van onnodig binnenschijnend zonlicht voorzien. Indien de voorruit schuin achterover geplaatst is, wordt de warmte-instraling nog erger.
En dan te bedenken dat het woord “chauffeur” eigenlijk “stoker” betekent! Tegenwoordig is hij degene die zelf in zijn beroep opbrandt (als hij al niet voortijdig afgebrand wordt).