Is de dienstregeling van NS recentelijk aangepast?

Ik heb morgen namelijk ineens met dezelfde trein als normaal 18 minuten overstaptijd, waar dit normaal 4 minuten is. Het gaat om de intercity naar Deventer. En is dit alleen morgen, of is dit standaard veranderd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
standaard verandert.
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1510574048751/content/assets/ns-nl/dienstregeling/december-2017/1-24/21a.pdf Rechtsbovenaan 1 na laatste kolom IC 1523
8:06-842 Standaard dus idd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan het een verschil zijn tussen tussen weekdagen (ma t/m vrij) en weekenddagen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vics nee, want ik reis alleen op maandag-vrijdag

Antwoorden (2)

Op 10 december jl. is er een nieuwe dienstregeling ingegaan. Als je nu voor het eerst sinds die datum met de trein reist, zal het daar dus waarschijnlijk mee te maken hebben en is dat een permanente wijziging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga bijna dagelijks met de trein, dat is het rare
tinus1969
6 jaar geleden
Trein van 7.52 rijdt gewoon. Lijkt een reisplannerbug te zijn.
In de dienstregeling in het pdf-bestand dat LeonardN in zijn reactie op de vraag noemt ( https://www.ns.nl/binaries/_ht_1510574048751/content/assets/ns-nl/dienstregeling/december-2017/1-24/21a.pdf ), is de trein waar je tot nu toe gewend was in over te stappen, óók nog steeds aanwezig. Drie kolommetjes meer naar links, onder treinnummer IC 1723. Dus die bestaat nog steeds.
En als ik de treinplanner opgeef dat ik van Amersfoort rond dat tijdstip naar Deventer wil reizen, dan wordt die IC 1723 ook gewoon getoond, met vertrektijd 07:52, en aankomst Deventer 08:27, dus precies volgens de dienstregeling in het pdf. Hij is dus niet toevallig vandaag een keer afgeschaft vanwege werkzaamheden of zo.

Ik heb hier nog een papieren dienstregelingboekje van 2016. Daarin vertrok jouw sprinter uit Ermelo al om 07:23, en kwam hij aan in Amersfoort om 07:47.
En de IC naar Deventer vertrok destijds om 07:53. De overstaptijd was toen dus 6 minuten.
Dat zijn dus twee verschillende kleine wijzigingen, en wanneer die twee wijzigingen precies hebben plaatsgevonden, kan ik niet zien, het hoeft niet eens op één ogenblik gebeurd te zijn, maar de overstaptijd die er nu nog overgebleven is, namelijk 4 minuten, zou best eens nét niet meer aan de norm kunnen voldoen, en dan wordt deze combinatie van treinen dus niet meer getoond in de reisplanner.

Maar het kan ook zijn dat de treinen in 2017 óók al deze tijden hadden (en dat jij deze overstap van 4 minuten dus al een hele tijd steeds exact zo op je mobiel getoond hebt gekregen, maar dat de norm voor een overstap in Amersfoort tussen deze twee reisrichtingen verruimd is, waardoor jouw vertrouwde aansluiting nu in de reisplanner niet meer getoond wordt.

Als je zorgt dat je achteraan in je sprinter zit, kun je in Amersfoort snel bij de trappen zijn om naar het andere perron te gaan, en ik verwacht dat je nog steeds een kans hebt om de overstap te halen, tenminste, als je eerste trein op tijd in Amersfoort aankomt.

Terzijde merk ik op dat de reisplanner vanuit Ermelo ook de mogelijkheid toont van reizen via Zwolle. Die is dan iets sneller dan de nu voorgestelde ‘verslechterde’ reis via Amersfoort.
Bordensteker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord! Toen ik vanochtend aankwam bleek inderdaad mijn trein van 4 minuten later ook gewoon te rijden, die werd alleen niet in de reisplanner aangegeven ofzo (dat gebeurt vaker: in de reisplanner staat ook de mogelijkheid niet aangegeven om om 33 de trein vanuit Deventer te nemen terwijl dat toch echt mogelijk is)
Dat ik ook via Zwolle kan reizen weet ik, dit is alleen voor mij niet ideaal qua aankomsttijd, en die trein heeft meestal vertraging.