Hoe werken de incheckpalen met "kijkglas" van de NS?

Hoe de normale incheckpaal werkt begrijp ik. Daar zit gewoon een NFC-lezer achter het OV-chip-logo waar je je OV-chipkaart tegenaan moet houden.

Op sommige stations, zoals Utrecht Centraal, staan ook incheckpalen met een "kijkglas". Daar kun je een elektronisch treinkaartje voorhouden met een streepjescode of QR-code (ik weet zo snel niet welke wordt gebruikt), die door een laser wordt gelezen. Maar de gewone OV-chipkaart werkt ook gewoon bij die palen.

Hoe kan dat? Er zit kennelijk toch een NFC-lezer in die palen, maar die moet dan verder weg zitten. Maar als ik bij een normale incheckpaal mijn OV-chipkaart op een dergelijke afstand houd, leest hij hem niet.

Hoe werkt dat? Hoe kan een incheckpaal-met-"kijkglaasje" toch mijn OV-chipkaart lezen via NFC?

Cryofiel
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

De palen die je noemt staan trouwens op alle stations met poortjes en horen bij de extra brede poortjes (zodat reizigers die dat poortje moeten gebruiken met bv bagage makkelijker het station kunnen verlaten).

De NFC-lezer zit in de rand om het glaasje gebouwd zodat de afstand tot de kaart minimaal blijft. In het midden zit een oog dat de barcode, QR-code (vierkante code met 3 vierkantjes in de hoeken) Aztec-code (lijkt op een QR code maar dan met 1 vierkant in het midden) op een ticket kan aflezen. Deze codes staan op o.a. de e-tickets die NS verkoopt maar ook op internationale tickets. Voor internationale reizigers die geen kaartje met zo'n code hebben deelt de conducteur in de trein speciale kaartjes (zogenaamde keycards met een Azteccode) uit waarmee het mogelijk is om dat ene poortje te openen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
playah30
6 jaar geleden
Als toevoeging op bovenstaande. Naast treinreizigers met internationale treintickets maken reizigers die gebruik maken van treinkaart acties hier dagelijks gebruik van. Zij ontvangen een e-ticket met barcode die zij uitgeprint dienen mee te nemen op reis en die zij voor deze glazenscanners kunnen houden. Zelfde geldt trouwens voor de barcode op het boekenweekgeschenk. Betreft acties van websites als:
Treinreiziger.nl
https://goedkoop-treinkaartje.nl
https://treinkaartjes-actie.nl