Kan ik met iemand meereizen zonder OV?

Ik wil met een vriend meereizen die een studenten-ov heeft. Nu heb ik zelf geen OV en wil toch die korting meepakken. Kan dit? Want op de site van de NS vind ik alleen maar informatie met dat ik ook een OV zou hebben.

7 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Je hebt altijd een ov-chipkaart nodig in de trein

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet.
Als een reiziger gebruik wil maken van de samenreiskorting heeft deze een OV-chipkaart nodig. Dit kan een anonieme of persoonlijk kaart zijn. Daar moet bovendien minimaal 10 euro saldo op staan. En de samenreiskorting kan alleen gegeven worden als het geen ochtend- of avondspits is.
Amadea
7 jaar geleden
BartNOR
7 jaar geleden
En als ik een OV koop, staat er dan die €7,50 die ik betaald heb er dan op?
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Die prijs van €7,50 voor de OV-chipkaart is opgebouwd uit:
- de materiaalkosten (plastic, antenne, chip);
- de productiekosten (machinekosten, ontwerpkosten drukkosten);
- de distributiekosten (verzendkosten);
- de beheer- en onderhoudskosten (zijnde: automatisch opladen, verloren/gestolen/defect melden, saldo terugvragen, adreswijzigingen, website en app, formulierenverwerking, aanvraagpakketten en klantenservice).

Andere antwoorden (1)

als je korting wil hebben door met iemand samen te reizen heb je altijd een ov chipkaart nodig