Bij een ongeluk op het spoor of werkzaamheden wordt er een draad gespannen tussen die rails of de rails van het nevenspoor. Hoe heet dat draad?

Op elk van de twee rails een blokje geklikt met daartussen een draad gespannen. Kan zo snel geen foto vinden..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kortsluiting draad, dit is om de seinen op rood te zetten in het vak waar de werkzaamheden plaats vinden.

Het beste antwoord

Zowel in de Nederlandse (NSR) als Belgische (NMBS) handboeken spreekt men officieel van "kortsluitkabel". En dat is bij de NMBS trouwens óók de gebruikelijke (dagdagelijkse) benaming; van NSR vermoed ik hetzelfde.
Bij de NMBS werkt het niet met blokjes maar met verende klemmen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Afbeelding: http://www.nicospilt.com/2005/20050706_8970.JPG
Bordensteker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
De algemene term is kortsluitlans. Daarvan bestaan meerdere typen. De kortsluitkabel is één van die typen. Een heel eenvoudig type. De "betere" typen hebben zelfdetectie (die detecteren of ze goed genoeg contact maken met de spoorstaven), of zelfs zelfdetectie met afstandssignalering (die kun je op afstand uitlezen om te zien of ze goed genoeg contact maken met de spoorstaven).