Hoe kunnen treinen zo vies zijn van buiten?

Sommige treinen zijn helemaal zwart geworden.
Dat lijkt me heel vreemd omdat er in principe alleen maar regen op komt.

Een auto kan zwart worden vanwege opspattend straatvuil en olie.
Een trein heeft heel minimaal contact met de grond, en toch worden ze zwart?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Als het regent, dan brengt de snelrijdende trein veel lucht in werveling door de vele wielen en de niet erg gestroomlijnde onderkant van de trein. Op de spoorbaan ligt veel remstof van de schijfremmen van moderne reizigerstreinen en de remblokken van goederentreinen. Schijfremmen van uw auto geven al best veel vies stof op uw velgen, en een trein heeft heel veel remmen!
Die wervelende lucht maakt een fijne nevel met op de spoorbaan liggend remstof (en uit de vanouds nog grotendeels open wc-stortpijpen gevallen, opgedroogde en later met schoon regenwater opnieuw aangemaakte uitwerpselen-modder, over “rem-sporen” gesproken ...). Die sproeimodder-viezigheid komt o.a. op de zijkant terecht, waar een deel van het vuil er niet netjes weer afdruipt.

Ook is er bij een elektrische trein een stroomafnemer die steeds een klein beetje slijpsel van de koolstrippen bovenop de stroomafnemer laat verwaaien, samen met een heel klein beetje slijpsel van de “rijdraad” van de bovenleiding. Dat is een niet-gesmeerd contact en daar komt dus permanent stof vanaf. En bij vonkvorming ook echt kleine stukjes gloeiend koolstof. Ook dat stof speelt zoals hierboven uitgelegd later weer een rol als het regenweer is. En tijdens regenweer wordt zulk anders over het dak van de trein en de omgeving wegwaaiende stof vermengd tot een vieze nevel en van het dak af lopende waterige vuiligheid. Er hangen namelijk dikke druppels aan die stroomdraad, waardoor de er langs vegende stroomafnemer bij regen een soort grote vuiligheidsproeier wordt. Ook door deze vieze douche wordt de trein steeds vuiler.

Om het vuil van de treinen af te wassen zijn er wasinstallaties, vergelijkbaar met een auto-wasstraat. Veel van dat wassen dient ’s nachts te gebeuren, maar bij vriezend weer zijn die wasinstallaties vaak enkele nachten achtereen niet in bedrijf.

Tenslotte is er ook nog de invloed van dagen waarop de treindienst erg verstoord is geweest. Het eerste wat dan niet meer goed lukt is ’s nachts treinen volgens het vastgestelde schema door de wasinstallaties rijden. Zelfs als je nog niet met acute tekorten aan bevoegd personeel zit, dan nog staan er na een verstoring bijvoorbeeld links en rechts allerlei recent nog gewassen treinen klaar om opnieuw gewassen te worden, terwijl er elders écht vervuilde treinen niet aan de beurt komen doordat ze op het verkeerde station of in de verkeerde rij opgesteld staan.

En dán gaat het vervuilde exterieur van de treinen ineens heel erg opvallen!
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Sommige locomotieven blijven langere tijd aan dezelfde set rijtuigen gekoppeld. Dan wordt die locomotief dus steeds gewassen terwijl zijn vaste wagenset aan dat ene front van de locomotief gekoppeld blijft. Daardoor kunnen de borstels van de wasmachines niet overal bij, en op deze foto http://www.dappa.nl/ns/ns-13.jpg kun je mooi zien hoe dat er uitziet als de wagens ineens toch afgekoppeld zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Als dat geen mooi compleet antwoord is :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me volledig bij Rieneke1 aan. Dikke plus! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Topantwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Proficiat!

Andere antwoorden (3)

door de rijwind kan stof langs de rails hoog opspatten tegen de trein aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
treinen rijden, in tegenstelling tot veel auto's, veel door landelijk gebied. het stof van akkers en weilanden komt dan makkelijk, door normale wind en door rijwind op de trein terecht.
9 jaar geleden
Rondom en op het spoor ligt ook veel stof. Als een trein langskomt dwarrelt dat op en blijft gedeeltelijk aan de trein hangen.
9 jaar geleden
In tegenstelling tot een auto rijdt een trein gemiddeld 1400 km per dag. Als je dat elke dag doet met de auto word die ook vies hoor