Hebben stadsbussen een apparaat dat stoplichten verteld dat ze er aan komen?

Volgens mij heb ik dit al in mijn jeugd een keer ergens gehoord, maar ik betwijfel eigenlijk of het wel waar is, want anders hadden een paar rebelse automobilisten vast al zo'n dingetje uit een oude bus gesloopt en zelf in hun auto gebouwd... Aan de andere kant lijkt het vaak wel alsof het licht sneller op groen springt als er een bus aan komt dan als je gewoon met je eigen auto staat te wachten. Of heb ik mezelf dat aangepraat? :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Dat systeem kan inderdaad ingebouwd worden in bussen, trams en ambulances e.d. VETAG is een bekend systeem hiervoor.

Uit Wikipedia:

"VETAG en VECOM

Vetag staat voor Vehicle Tagging en is een van de oudste vormen van verkeerslichtbeïnvloeding. In het wegdek worden inductielussen aangebracht. Bussen en trams met een transponder zenden het door de bestuurder ingestelde lijnnummer door naar de inductielus, zodat het verkeerslicht voor de bus of tram op groen maar meestal 'wit' kan worden. Bij de meeste Vetag-lussen zijn OV-lichten geplaatst.

Vecom is een verbetering van Vetag en betekent Vehicle Communication. Hiermee is niet alleen contact van het voertuig naar de wal, maar ook tussen de wal en het voertuig mogelijk.

Vetag/vecom wordt niet alleen toegepast voor het beïnvloeden van verkeerslichten. Het kent vele toepassingen, zoals:
Wisselbediening.
Plaatsbepaling.
Bediening van slagbomen en obstakels die in de rijweg kunnen weg zinken.
Laden of dumpen van rij en rit gegevens.
Aansturen van dynamische tram- en bushaltes.

KAR

KAR staat voor Korteafstandsradio en beïnvloedt verkeerslichten met een radiosignaal. Het voordeel is dat er in het wegdek geen dure en breukgevoelige detectielussen meer nodig zijn. KAR wordt momenteel gebruikt bij de stadsbus Maastricht (Veolia) en bij de Zuidtangent (pas sinds 29 mei 2005 volledig operationeel). In de Achterhoek tussen Doetinchem en Gendringen en in Apeldoorn wordt KAR eveneens gebruikt. Ook bij Sabimos wordt de KAR-functionaliteit toegepast. Inmiddels is KAR een landelijke standaard en wordt het op veel plaatsen in Nederland al toegepast voor het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Voorbeelden van gemeenten waar KAR wordt toegepast voor hulpdiensten zijn Apeldoorn, Alkmaar en Heerhugowaard. In de provincie Zeeland maken de ambulancevoertuigen ook gebruik van KAR. KAR werkt op de frequentie 429,8500 MHz, in FM-modulatie. De data wordt verstuurd d.m.v. Packet.

Sabimos

Sabimos (afkorting van Satellite Based Information and Management Operating System) is een integraal systeem voor reisinformatie en verkeerslichtbeïnvloeding in Twente"
Computoon