hoe kun je door de poortjes van een station zonder een chipkaart?

ik heb een e-ticket gekocht, die ik thuis moet printen via een website, mijn woonplaats heeft nog geen poortjes op het station, maar zal regelmatig in utrecht/ amsterdam eruit moeten.. als ze daar (of op een ander station) alle poortjes dicht hebben (wat uit eindelijk volledig zal worden ingevoerd), hoe kom je dan van het perron af (of op)? er zit immers geen chip in de thuis geprinte e-ticket? word de e-ticket aangepast? (ik heb het dus niet over de dag kaarten waarmee je gelijk kan reizen, die bevatten al een chip) ik heb het over een e-ticket met code, die code voer je in op de site en moet je een A4tje printen als vervoersbewijs

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/e-ticket.html#reizen-met-een-e-ticket Scannen bij het poortje.

Het beste antwoord

Er zijn poortjes waar je de e-ticket kunt scannen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Met een E-ticket is het de bedoeling om poortjes te openen door middel van de vierkante “barcode” (de zgn. Aztec code, lijkt op een QR code, maar er zit hier slechts één set concentrische vierkantjes in het midden). Die moet je daarvoor tegen een speciale barcodescanner houden. Die barcodelezer zit niet in de gewone poortjes die je overal ziet, want die hebben alleen een paslezer die de chip kan uitlezen, en in een papieren E-ticket (homeprint ticket) zit uiteraard geen chip. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Combinatie_OVC_barcode_lezer.jpg/640px-Combinatie_OVC_barcode_lezer.jpg http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/08/08/684109.jpg
Merk op dat alleen het op de foto slechts half zichtbare (bredere) linker poortje van de wit verlichte scanner en van de toepasselijke stickers is voorzien. Op verreweg de meeste stations zijn op dit moment nog niet alle poortjes echt in gebruik, maar op de stations waar de poortjes allemaal dicht zijn, zorgt de NS dat er minstens één poortje (meestal in elk geval het ene extra-brede poortje) van een barcodelezer is voorzien. Die barcodelezer is dus herkenbaar aan het verlichte vlak waar je anders alleen de chippaslezer aantreft. En op het rechterdeurtje zit een speciale sticker.
Als redmiddel is er dan nog de hulpknop (i-knop) op de alarm- en informatiezuil (de “praatpaal”). De actuele stand van zaken in het afsluiten van stations kunt u volgen in de sidebar rechts op de volgende pagina:
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html
Volledige afsluiting is in voorbereiding voor 26 stations in de rest van 2014.
Het uiteindelijke plan voorziet in 82 volledig met poortjes afgesloten stations in Nederland. Dat houdt in dat uiteindelijk lang niet alle stations poortjes krijgen; op de overige stations blijft het systeem zuiver met in- en uitcheckpalen werken.