Wat brengt die inrekening op mijn OV-chipkaart?

Ik heb net een abonnement op mijn OV-chipkaart gezet, maar ook 25 euro. Nu is mijn vraag: Als ik de bus/metro neem, gebruikt die dan de abonnement of haalt die het geld van de 25 euro af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Beide. Het hangt af van het soort abonnement wat er vervolgens gebeurt. Je moet inchecken, dus je betaalt instapgeld. En bij het uitstappen check je weer uit. Dan kan het zijn dat het hele instapbedrag teruggeboekt wordt als jij bijvoorbeeld een trajectabonnement voor die rit hebt of een jaarkaart, of je krijgt een bepaald percentage korting waarmee het reisbedrag wordt verrekend.
Amadea
9 jaar geleden
Je OV-chipkaart (en de automaat) kijkt eerst naar de aanwezige abonnementen. Als het abonnement dat je hebt op je kaart overeenkomt met de/een halte (en eventueel andere voorwaarden van je abonnement) waar jij incheckt dan checkt je kaart in met het abonnement en niet met je saldo. In de centrale computers van Translink (de eigenaar van de systemen) wordt opgeslagen dat je daar bent ingecheckt.

Als je weer uitcheckt dan wordt je uitcheck halte vergeleken met je abonnement (weer in de systemen van Translink). Als het binnen je abonnement valt dan is het verder klaar. Kom je buiten het gebied waar je abonnement voor geldt dat wordt automatisch het gereisde traject dat niet op je abonnement valt verrekend met het tegoed van je kaart. In jouw geval €25,-. Maar je kunt dus ook negatief komen te staan en dat daardoor je kaart geblokkeerd wordt. In dat geval moet je langs een servicepunt om je tegoed aan te vullen.

Check je in bij een paal die sowieso buiten je abonnementsgebied ligt dan constateert de computer dat je buiten je gebied bent en check je meteen in met je saldo (instaptarief €4,-). Bij het uitchecken wordt dan wel weer gekeken of er eventueel een deel van je reis verrekend kan/moet worden met je abonnement.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat blokkeren van je OV-chipkaart is een beveiliging tegen dat je meer dan een keer (per ongeluk) verder reist dan je abonnement geldt en daar geen tegoed/saldo tegen over zou zetten. Meestal is het maximale negatieve tegoed op een OV-chipkaart -€4,-. Is het meer dan blokkeert de OV-chipkaart totaal. Dus kun je ook niet meer met je wel geldende abonnementen reizen.