Waarom kun je in buitenland geen retourkaartje voor de trein kopen?

In Nederland kun je wel retourkaartje voor de trein kopen. In Spanje of ander buitenland kan dat niet. Je kunt alleen enkel kaartje kopen. Waarom heeft Spanje en/of andere landen nooit retourkaartje uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Sinds kort zijn er in Nederland ook geen retourtjes meer te koop. Reizen met het openbaar vervoer moet voortaan allemaal op een OV-chipkaart. Soorten ov-chipkaarten
Er zijn 3 soorten ov-chipkaart: de persoonlijke ov-chipkaart,
de anonieme ov-chipkaart en
de wegwerpchipkaart voor enkele reizen. Bronnen:
- http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ov-chipkaart.html
Bordensteker
9 jaar geleden
Dat staat inderdaad letterlijk in uw bron, maar dagretours bestaan nog wél.
Dagretourtjes zijn nog steeds verkrijgbaar als papieren kaartje; dat is dan voortaan dus wel in de vorm van een zgn. “eenmalige OV-Chipkaart”, mét de toeslag van één euro als bijdrage in de extra kosten van het duurdere soort wegwerpkaartje.
Dus voor de héénreis en terugreis samen op één kaartje betaalt u ook slechts één keer die toeslag. En daar houdt het voordeel van een retour dan ook bij op. Bron: Ik heb er hier een in mijn handen.
Daar staat op geprint Dagretour. De prijs van de reis is dan twee keer de enkele-reisprijs, en daarbovenop wordt apart éénmaal 1 euro extra per retourkaartje in rekening gebracht. Ik heb de juiste bedragen daarnet nog even gechecked op de online reisplanner van NS (daarvoor moet je dan wel apart het uitgebreide prijsadvies openklappen, anders worden alleen de prijs getoond met een échte OV-Chipkaart.
Als je twee enkele reizen apart koopt, ben je voor elke enkele reis die 1 euro toeslag verschuldigd. En ik heb het ook nagezocht en zien staan in de uitlegfolder die ROVER heeft samengesteld, http://www.rover.nl/images/Dit_verandert_er_voor_u_webversie.pdf (pagina 8), want NS doet inderdaad tamelijk schimmig over de nog bestaande papieren kaartsoorten. Dus het lijkt niet een vergissing van een onjuist geprogrammeerde automaat, en wél een vergissing van iemand op de door u genoemde website van de Rijksoverheid (of van de informatievoorziening door NS daarheen!). Op het internet vond ik een foto van zo’n dagretour op een éénmalige OV-Chipkaart, dus van ná de afschaffing van het oude papieren kaartje:
http://farm6.static.flickr.com/5577/14488311730_67aebd3c4b_m.jpg Het reistarief voor het afgebeelde kaartje is 8 euro retour (enkele reis is 4 euro), en de toeslag voor het papieren kaartje is 1 euro voor heen- en terugreis samen. Samen 9 euro.
Twee aparte enkeltjes zouden zo in totaal op 10 euro komen.

Het beste antwoord

In spanje kan je wel een retourtje kopen dat noemen ze vuelta
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn wel landen met een retourkaartje hoor. In Groot-Brittannië kun je retourtjes kopen en niet alleen een dagretour, maar soms ook speciale week- of maandretourtjes (meestal vanaf/naar luchthaven).