Waarom zijn treinen nog steeds zo lomp zwaar?

Een passagierswagon voor een Intercity heeft een leeggewicht van ongeveer 40 ton, een touringcar met ongeveer hetzelfde aantal zitplaatsen heeft een leeggewicht van ongeveer 15 ton.

Ik kan mij voorstellen dat je rekening moet houden met veiligheid voor als er b.v. iets op een spoorwegovergang op de rails staat of dat bij storm de trein niet van de rails geblazen wordt.
Dat er gewicht nodig is voor de tractie e.d.
Maar daar kunnen met de huidige techniek toch wel andere oplossingen voor bedacht worden?

Als je leest hoeveel treinen elke dag door Nederland (en de rest van de wereld) rijden, die allemaal die enorme massa moeten afremmen en daarna weer op gang brengen, dan moet dat toch bizar veel onnodige energie kosten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (1)

Spoorvoertuigen worden veelal gekoppeld tot lange eenheden. Dat is nou juist een groot voordeel van railvervoer. Dan krijg je wel grote druk- en trekkrachten, ten eerste doordat je op een gegeven moment zulke combinaties aan elkaar of aan een locomotief moet koppelen, en ten tweede doordat je niet echt spelingvrije sets kunt krijgen.
Een beetje speling op elke koppeling maakt meters uit op een lange trein.
De impulsen binnen de voertuigenreeks van een lange trein kunnen daardoor immens zijn.
Je kunt wel een licht spoorvoertuig maken, bijvoorbeeld op basis van een buschassis, maar dan is zo’n constructie alleen toelaatbaar op gereserveerde ‘light rail’ lijnen, want ze zijn geen partij als er een zware goederentrein achterop rijdt. Of als ze inrijden op een net daarvoor ontspoorde goederentrein.
De zware constructie en de zware samenstellingen maken het nodig dat elk spoorvoertuig aan bepaalde sterkte-eisen moet voldoen.

In de vergelijking mag ook nog wel genoemd worden dat spoorwagons behalve een aantal zitplaatsen ook berekend moeten zijn op per vierkante meter gangpad en balkon x aantal staande personen. Dat is niet het uitgangspunt voor touringcars.
En een spoorvoertuig wordt geacht toch wel minimaal een jaar of dertig dienst te kunnen doen. Vijftig jaar lukt ook. Dat vereist meer stevigheid dan een autobus, die door politieke keuzes na een jaar of tien naar Cuba of zo verdwijnt!

En wat de verliezen door het versnellen en afremmen van al dat dood gewicht betreft: in het wegverkeer wordt soms weer veel energie verspild door per traject vaker afremmen en optrekken.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Die zijn er voorzover ik weet ook niet. Ik weet dat spoorvoertuigen nu eenmaal internationaal overal zo zwaar en robuust worden gemaakt.
Je kunt er donder op zeggen dat daar dan goede redenen voor zijn, en misschien heb ik ze in mijn verhaal allemaal wel gehad. Ik heb wel naar méér redenen gezocht, maar heb er niet meer kunnen vinden. Ik heb wél door de jaren heen gelezen over de wens om spoorvoertuigen lichter en waar acceptabel minder sterk te construeren, en dat is, behalve op gereserveerde spoorlijnen, tot nu toe grotendeels een utopie gebleken.
Voorzover moderne bouwtechnieken een wat lichtere constructie toelaten zónder aan sterkte in te boeten, zijn er wel successen geboekt, maar het blijven allemaal relatief zware (en sterke) constructies. Zodoende bleef mij niets anders over dan de redenen die ik ken te noemen en toe te lichten. Ik mag hier misschien wel even opmerken dat auto's de laatste tientallen jaren zelfs steeds zwaarder worden. Hopelijk komt er iemand met meer of betere argumenten.