Waarom branden overdag altijd de lichten op de NS stations?

Als er overdag voldoende daglicht aanwezig is staat de verlichting altijd aan op de nederlande NS stations terwijl dit eigenlijk overbodig is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
De verlichting op stations wordt beheerd door ProRail. Als je plekken ziet waar de verlichting uit zou kunnen, kun je dat aan hen doorgeven. Milieuvriendelijkheid is belangrijk voor ProRail, dus ze zullen zeker goed naar jouw bevinding kijken. Soms blijkt een besparingsmogelijkheid over het hoofd te zijn gezien, en is ProRail afhankelijk van de oplettendheid van voorbijgangers. Soms is een monteur domweg vergeten een schakelaar in de juiste stand te zetten. Ook dan helpt het als ProRail een seintje krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok bedankt ik laat het hun gelijk even weten!
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima! Probeer zo specifiek mogelijk te zijn, dus welke lichten op welke plekken je ziet branden. Aan "het" licht op "het" station hebben we niet zoveel... ;-)

Het beste antwoord

De lichten die aan zijn op een station overdag branden op plaatsen waar ondanks het zonlicht toch onvoldoende licht is. Bijvoorbeeld in de hal of de tunnel. Als men hier het licht uit zou doen dan wordt het schemerig op die plaatsen.

Veel mensen geven aan dat ze gebouwen/tunnels waar het schemerig of donker is niet prettig/onveilig vinden. Daarbij worden donkere hoeken op stations veel gebruikt door junkies/hangjongeren/zwervers; ook de aanwezigheid van deze mensen geeft een gevoel van sociale onveiligheid bij reizigers.

Daarom brandt de verlichting op stations vaak overdag.

Overigens werkt Prorail (de eigenaar/beheerder van het gebouw en station) steeds vaker met LED verlichting en zonnepanelen om zuiniger om te gaan met energie. Ook loopt er nu een proef met slimme verlichting op de perrons waarbij daar waar geen reizigers zijn de verlichting te dimmen.