Is treinreizen doordeweeks duurder dan in het weekend?

Ik had een kruidvaart ns dagkaart van 14 euro gekocht maar die geld blijkbaar alleen voor het weekend.
Gaan ze denk je moeilijk doen als ik die in een doordeweekse dag gebruik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
ja, dan is hij gewoon niet geldig

Antwoorden (2)

Nee, treinkaartjes hebben altijd dezelfde prijs. Maar er bestaan abonnementen en speciale kaarten die alleen op bepaalde dagen of gedurende bepaalde tijdstippen geldig zijn. En de Kruidvatkaart behoort daartoe. Het is altijd duidelijk aangegeven als zo'n kaart een beperkte geldigheid heeft. Je kunt niet daarbuiten ermee gaan reizen, want dan ben je niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Als de conducteur jou op een doordeweekse dag met die Kruidvatkaart ziet, dan moet je een veel duurder vervoersbewijs inclusief boete betalen.
Amadea
10 jaar geleden
Omdat in de week-ends de trein minder vol zit dan door de week, vullen ze dat op met lokkertjes. De Kruidvat kaart is zo'n lokkertje.
Hij is niet geldig gedurende de normale reistijden, want dan wordt de trein al optimaal benut.
Datzelfde zie je bijvoorbeeld bij bejaardenabonnementen, daarbij moet je buiten de spitsuren reizen. Zo zijn er nog een paar grapjes in het belang van NS.
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Even een van die minnen proberen te compenseren hoor ...
Ivana
10 jaar geleden
Fijn, dank je. Niet zozeer voor de plus, maar omdat je begrijpt hoe het in elkaar zit. Hotels doen hetzelfde, loze dagen opvullen met lokkertjes, dan wordt de boel nog een beetje rendabel. En gelijk hebben ze.