Is de Fyra die nu nog wel rijdt, dezelfde trein als diegene die onveilig blijkt te zijn?

In de reisplanner van de NS zie ik dat er nog wel Fyra's rijden op andere trajecten dan naar Brussel.

Zijn dit andere treinen dan diegene die nu niet meer ingezet gaan worden? En zijn deze dan wel veilig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verbaasd me überhaupt dat ze rijden. Doen de meeste fyra's niet

Antwoorden (5)

Het lijkt me wel het geval dat dit andere treinen moeten zijn. Gisteren is namelijk in het nieuws gekomen (en ik dacht dat ik het vanmorgen ook nog ergens had gelezen) dat de Fyra tot nader order niet meer zal rijden. De reisplanner is echter niet altijd direct bijgewerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hogesnelheidslijn wordt nu gebruikt door Fyra-treinen die door een losse locomotief worden getrokken, de locomotieven met de lange neus zijn uit de roulatie.
Ook rijden er Thalys treinen op deze lijn die doorrijden tot Parijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. De Fyra's die nu rijden hebben 40 jaar oude opgeleukte rijtuigen met Bombardier-locomotieven en hebben niets met de echte hogesnelheidstreinen te maken. Ze hebben alleen de naam gemeen en rijden over het nieuwe traject. Je hoeft ze ook niet te reserveren en je moet iets bijbetalen, hetgeen kan door een kaartje via de automaat. Je bent een klein half uur eerder in Rotterdam, vanaf Amsterdam gerekend. Ze stoppen alleen in Schiphol en voorbij Rotterdam in Breda ( ik wet niet of er dan nog een tussenhalte is) en dat is het eindpunt ook.
Overigens is er met die trein ook vaak vertraging maar dat komt door de beveiliging in de Schipholtunnel waar drie stofjes al tot alarm leiden met eindeloze toestanden van dien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee die onveilige Fyra betreft de V250 ook wel de Albatros genoemd.
De fyra die nu rondrijd is een stam met een TRAXX 186 locomotief ervoor met Icr rijtuigen erachter. Die omgestickerd zijn naar HSA (High Speed Alliance) kleuren(sommige stammen hebben 1 benelux rijtuig ertussen).
Het grootste verschil is dat de V250 250km/h zou rijden en de HSA stam gaat maar 160km/h een verschil van 90km/h.
Ik hoop dat ik je vraag een beetje goed heb beantwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee er zijn op het huidige moment twee verschillende Fyra treinen. De nieuwste versie zal het spoor (voorlopig) niet meer opgaan, terwijl het andere succesvolle model wel gewoon haar trajecten blijft verzorgen.

De Fyra naar Brussel is regelmatig in het nieuws geweest het afgelopen jaar en kwam daarbij zelden op tijd. De treinreis van Amsterdam naar Brussel is dan ook gewoon weer opgepakt door de oude InterCity's en die rijden gewoon naar behoren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je voorlopig weg kan halen dit zijn gewoon nieuwe wrakken.