Moet je met een studentenovkaart inchecken als je per trein naar het buitenland reist?

Of moet je op het Nederlandse station inchecken en op de grensplaats uit de trein rennen om uit te checken? Voor het traject in Duitsland heb ik al een kaartje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt een kaartje kopen en daarop invullen dat het Nederlandse traject gratis is. Dan hoef je niet in te checken.

Heb je dat niet gedaan, dan zal ik het wel adviseren. Anders reis je zonder geldig vervoersbewijs en kun je beboet worden.

Als advies geef ik je mee om voor alle zekerheid op het station (of telefonisch) na te vragen wat het juiste antwoord is, mocht je geen risico willen nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Naar_het_buitenland_reizen.html

“Naar het buitenland reizen

In deze oefening leert u via welke knop op de NS-kaartautomaat u een vervoerbewijs voor een reis naar het buitenland kunt kopen.

Let op: vervoerbewijzen naar het buitenland ++ kunnen nog niet op de OV-chipkaart worden geladen. ++ U moet dus voor uw gehele reis (binnen en buitenland) één papieren kaartje kopen.”

Verder wordt u op de site van NS verwezen naar de site van HSHispeed: http://www.nshispeed.nl/
Nu je al een ‘gewoon’ kaartje voor het buitenlandse gedeelte hebt, waarop niet vermeld is dat het binnenlandse traject gratis is, lijkt me de enige mogelijkheid om het telefonisch met NSHispeed te gaan regelen. Want eigenlijk is het de bedoeling om dit dus helemaal op een speciaal papieren internationaal treinkaartje te regelen, dat voor de hele reis vanaf het door u op te geven vertrekstation geldig is.
Algemene regel hier is: gauw effen uit moeten checken aan de grens is niet de bedoeling, net zomin als bij de terugkeer gauw effen proberen in te checken.

Mocht je dit nu niet meer tijdig rond kunnen krijgen, dan zou je nog kunnen proberen eventueel alleen voor een aanreistraject tot aan je laatste overstap in Nederland je StudentenOVkaart te gebruiken en dan bij het instappen in de internationale trein vooraf de conducteur te waarschuwen dat je in de onmogelijkheid verkeerde om nog een correct vervoerbewijs aan te schaffen. Wat natuurlijk een beetje rammelt, want je zou dan eigenlijk gewoon een nieuw vervoerbewijs tot aan het eerste station in Duitsland kunnen kopen en later bij de NSHispeed klantenservice over de teruggaaf van het teveel betaalde moeten beginnen.

Kortom: je kunt het beter nu meteen goed regelen, anders heb je dezelfde onzekerheid ook weer als je Nederland weer binnenkomt.
Zelf iets op een kaartje bij gaan schrijven lijkt mij niet de goede aanpak!
Bordensteker