Waarom hebben we in Nederland wel trams en trolleybussen en metro's maar zelden een trein door de lucht?

In Vancouver zag ik bijvoorbeeld treinen die zich verplaatsen over rails die ver boven de weg was aangelegd. Dit lijkt me veel verkeerschaos schelen. En als ik kijk naar het drassige landschap van Nederland lijkt het me makkelijker te realiseren dan een metro. Toch zie ik deze mogelijkheid nauwelijks

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Powergen
11 jaar geleden
Je bedoelt zeker een monorail?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, maar dit vond ik zo roller coaster tycoonachtig klinken haha. Maar idd ze zijn nagenoeg geluidsstil en ondervinden geen last van vertraging door verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je snel bent kan je het nog zien in Nederland. In Delft loopt de trein over een viaduct. Maar wees snel want ze zijn er NU een tunnel aan het graven
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Interessante vraag. Ik denk dat het historische redenen heeft. Het spoorwegnet in Nederland is opgebouwd in de jaren 60. Toen was er ruimte genoeg om de trein op maaiveldniveau aan te leggen. En zo ligt het er nu nog steeds. Toen het wat drukker werd zijn heel veel overwegen vervangen door tunnels en viaducten. Dat was blijkbaar goedkoper dan de spoorlijn verlagen of verhogen.
Vaak is een rail netwerk pas achteraf aangelegd. Als op de grond geen optie is omdat daar geen ruimte is, dan moet de rail dus onder de grond of boven de grond. De keuze wordt bepaald door stedenbouwkundige inzichten en de kosten.

Het beste antwoord

Het spoor verbindt al de stadscentra, omdat het grotendeels al meer dan honderd jaar geleden is aangelegd. De nieuwe HSL loopt in Rotterdam wel over bestaande infrastructuur heen en de nieuwe trajecten van de Betuwe en Schiphollijn zijn wel degelijk ondertunneld. Ook de metro rond de Bijlmer en richting Spijkenisse lopen over de bestaande infrastructuur heen. Kortom ik snap niet zo goed wat je nu wilt of bedoelt. In drassig landschap lijkt een tunnel me niet slechter trouwens dan een verhoogd traject, de drassigheid bemoeilijkt de fundering van het spoor. Een verhoogd traject voor de Noord-Zuid lijn lijkt me ook niet erg fraai, zo een moderniteit dwars over het centrum van Amsterdam, onze belangrijkste toeristische attractie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het komt omdat wij in Nederland weinig plek hebben voor zoiets (te dichtbevolkt, klein land). Je zou zeggen dat die dingen in de lucht zweven, maar de pilaren zitten wel dergelijk in de grond en hebben dus ruimte nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is te duur.
Infrastructurele megaprojecten in Nederland duren altijd vele decennia, vallen tienmaal te duur uit, kosten miljarden, en natuur en milieu organisaties tekenen bezwaar aan wegens uitstervende korenwolven. Nederland is te bureaucratisch.
In China kunnen ze het wel, daar heb je in de regio Shanghai een supersnelle en lange monorail verbinding.
In Nederland zijn er ook dit soort plannen, bijvoorbeeld een supersnelle monorail van Amsterdam naar Flevoland, maar die plannen liggen voor heel lang of voor altijd in de ijskast. Wegens tegenstanders en wegens te duur.