NS plaatst microfoons op stations. Weet iemand waarom?

Zie bijgaande foto's genomen op het station. Op de nieuwe palen is duidelijk aangegeven 'microfoon'. Waar zijn deze microfoons voor bedoeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om iedereen te kunnen afluisteren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anti-terrorisme??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAHA
Cryofiel
11 jaar geleden
Welk station is dat?

Antwoorden (4)

Ik denk om mensen die voor de trein willen springen of iets met de trein willen uithalen af te luisteren en tegen te houden. Zelf vind ik dit een inbreuk van privacy
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De meeste springers doen dat op de vrije baan, vrijwel nooit op een station. Een springer zal in het algemeen zijn voornemen niet al pratend kenbaar maken. Of het nu om springers of vandalen gaat, één microfoon op een heel station is absoluut onvoldoende om af te luisteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het spoor bijster................
De NS heeft ooit aangegeven dat men microfoons wilde plaatsen in treinstellen om automatisch op agressie (dat schijnt te horen te zijn) te detecteren. Of dat ook gedaan is weet ik niet. Op stations en perrons weet ik niet of dit zinvol is (mischien bij afgelegen stations).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat vermoeden heb ik ook. Op pleinen in de stad wordt dit al toegepast. Het is goed mogelijk om geautomatiseerd geluiden te analyseren en daarbij agressie te onderscheiden van gepraat, geschreeuw, gejoel en joligheid: de karakteristieken van agressie-geluid zijn herkenbaar.
Dit zijn speciale microfoons die tot voor kort ook in het uitgaanscentrum van Groningen werden gebruikt.

Bij bepaalde stemklanken gaat de microfoon in werking om zo vroegtijdig agressie te ontdekken en zo op tijd in te kunnen grijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Dat is technisch onmogelijk. Als de microfoon voor dat moment niet 'in werking was' heeft ie niets 'gehoord'.
Dit staat vandaag (10-05'12) in de Telegraaf:

ROTTERDAM - De Rotterdamse fractie van GroenLinks vraagt een spoeddebat aan over de afluisterpraktijken van vervoersbedrijf RET. Gesprekken van passagiers blijken elektronisch te worden opgenomen.

Een journalist van weekblad Elsevier beschrijft hoe een RET-trambestuurder op basis van een elektronisch afgeluisterd gesprek een vermeend racistisch incident meldde aan de meldkamer. Het RET bevestigt dat gesprekken van passagiers worden opgenomen met microfoons.
“Wij gebruiken geluid voor de beveiliging van onze trams", aldus een woordvoerder. "Op onze stations hangen camera’s met microfoons waarmee live meegekeken en -geluisterd kan worden door een meldkamer. Die meldkamer kan contact opnemen met de chauffeur. In onze bussen en trams hangen ook camera’s met geluidsregistratie maar daar is live meeluisteren onmogelijk, en dat gebeurt ook niet. Wel worden opgevangen geluiden van de camera’s in trams en bussen opgeslagen voor opsporingsdoeleinden.”
De Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte is woest. Hij wil zo snel mogelijk opheldering over de zaak. Volgens hem lijken de prakrijken van het RET nog het meest op die van de Russische geheime dienst KGB.