Hoe kan ik bij NS Dubbel ingecheckt geraken met mijn OVC ?

ik ben dubbel ingecheckt geraakt bij NS. Ik Checkte in op Station A en 5 minuten later op aankomststation B wilde ik uitchecken en kwam de melding: voordeelabonnement. Toen ik 5 uur later weer wilde inchecken werd ik uitgecheckt. Na vijf minuten werd ik weer ingecheckt want ik kreeg daarvoor steeds de melding dat ik al uitgecheckt was. Er is voor een ritje van €1,40 20 euro afgeschreven. Ik heb het wel binnen twee weken terug gekregen van NS, maar toch vind ik het erg vreemd dat ik dubbel was ingecheckt bij dezelfde vervoerder. Hoe is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Op station A is het inchecken blijkbaar niet (helemaal) gelukt, waardoor op station B gedacht werd dat je in aan het checken was. Bij die melding "voordeelabonnement" had je meteen uit moeten checken.

Dus heel waarschijnlijk was je niet dubbel ingecheckt, maar de kosten van 20 euro zijn omdat je 5 uur lang in het NS systeem "op reis" bent geweest.

Toegevoegd na 1 uur:
Ah, ik verkeerde in de veronderstelling dat het instaptarief bij de NS 20 euro was, maar voor een voordeelabonnement is dat 10 euro. Mijn conclusie dat je maar 1 keer was ingecheckt is dus onjuist.

Dit kan dus niet anders dan een systeemfout zijn.

@haivon (in de reacties): jouw situatie is iets anders, omdat het incheck-station anders is dan het uitcheck-station, en dan kan de NS wel een afgelegde afstand berekenen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste zal het niet zijn. Ik ben pas met de trein van Zutphen naar Rheden gereisd, vergeten uit te checken. Vervolgens naar Dieren gelopen en in Dieren uitgecheckt, een aantal uren later dus. Ik betaalde de ritprijs van Zutphen naar Dieren, wat iets minder is dan naar Rheden. Vervolgens na een paar minuten weer ingecheckt in Dieren en in Zutphen weer uitgecheckt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik was wel degelijk dubbel ingecheckt, 2 keer 10 euro afgeschreven zonder terugstorting. Staat ook op het overzicht op mijn ovc account. En als je met een korte rit langer dan een bepaalde tijd "op een station verblijft" gaat er 10 euro af, je kunt dan bijvoorbeeld wel even ingecheckt van Den Helder naar Maastricht zijn geweest, als je daar niet uitcheckt en in Maastricht een gewoon kaartje koopt zou je de heenreis voor niks hebben als je weer op je vertrekstation voor niks uit zou kunnen checken, nu betaal je 10 euro. (genoemde prijzen zijn dus van een voordeelabonnent). Uitchecken na die dubbele incheck was niet mogelijk (u bent al ingecheckt) en wachten kon ook niet want er stond een afspraak te wachten. Hieronder het overzicht zoals het op mijn account staat, de eerste drie regels zijn nog duidelijk, daarna is het minder transparant, er is wel te zien dat ik geprobeerd heb die 2e incheck eruit te krijgen omdat ik toch de tijd had op de terugweg. Check-in 14:50 Wormerveer bij NS -10,00 Check-in 14:57 Koog Bloemwijk bij NS -10,00 Check-uit 19:43 Koog Bloemwijk bij NS
Check-in Koog Bloemwijk bij NS
Product: Reizen op Saldo NS Korting
Ritprijs € 10,00 (instaptarief € 10,00 - niet verreisd € 0,00) Check-in 19:49 Koog Bloemwijk bij NS -10,00 Check-uit 20:07 Wormerveer bij NS
Check-in Koog Bloemwijk bij NS
Product: Reizen op Saldo NS Korting
Ritprijs € 1,20 (instaptarief € 10,00 - niet verreisd € 8,80)

Andere antwoorden (1)

Ik heb dit regelmatig in de bus.
Je checked uit maar door de buggy software en het buggy systeem die men gebruikt, logged het systeem mij ook regelmatig meteen weer in terwijl ik net heb uitgechecked (dus precies andersom als bij jou)

De heren weten er allemaal van maar er gebeurt ontzettend weinig om deze problemen op te lossen. Soms krijg ik de indruk dat men het extra doet omdat veel mensen geen zin hebben om meerdere keren per week zo formulier in te vullen. En dat is natuurlijk een mooie omzet er zo maar bij,
Het enigste wat je kunt is elke keer dat het gebeurt een klacht in te dienen en het formulier in te vullen om jouw geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Het systeem is inderdaad buggy; en bij bussen kan het nog erger zijn omdat de chiplezers niet "online" zijn, maar alleen aan het eind van de dag met de server gesynchroniseerd worden.