Hoort een brugwachter vlakbij een station rekening te houden met het treinverkeer?

Regelmatig mis ik de trein door de brug die open gaat.
De brug is een aantal meter van het station.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik heb de brugwachter gebeld. Hij vertelde me dat ze rekening houden met de treintijden alleen moeten ze voor vrachtboten de brug altijd open doen. Verder gaat voor de pleziervaart de brug open wanneer er geen treinen gaan.
Nou ja, heb ik zeker een paar keer de pech gehad toen ik over de brug moest :(

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat goed dat je de brugwachter hebt gebeld! (Ik zou niet weten weten hoe je aan zo'n telefoonnummer moest komen...). Goed bewaren dat nummer, dan kun je hem voortaan even bellen als je er aan komt en de trein moet halen ;-)

Antwoorden (3)

Die brug gaat open,omdat er vaarverkeer aankomt.Ze kunnen dus niet rekening houden met het treinverkeer.Andersom blijft de trein ook niet nog even wachten omdat de brug open staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in Middelburg ligt het NS-station vlakbij een brug, die om de haverklap opengaat. Maar ik kan me herinneren dat daar bordjes bij de brug staan met de tijden waarop het wegverkeer (inclusief voetgangers) altijd van de brug gebruik kunnen maken. Die tijden sluiten aan op de vertrektijden van de treinen.

Ik vind het vreemd dat dat in jouw gemeente kennelijk niet goed geregeld is. Volgens mij is dat niet zozeer een taak van de brugwachter, maar van de gemeente. Neem daar eens contact mee op! Of stuur een ingezonden brief naar het lokale huis aan huisblad. Er zullen vast wel meer mensen in de buurt wonen die daardoor problemen ondervinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een panoramafoto van de Stationsbrug in Middelburg toevoegen lukt niet, dus dan maar een video...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee!! Bedankt.
Een normale brug voor auto's en fietsers houd daar geen rekening mee.
Vaak hebben ze wel aangepaste draaitijden in de spits bv.
Bedieningstijden van een brug liggen vastgelegd in de Almanak voor vaarverkeer en de brugwachter houd zich daar aan.
Treinverkeer krijgt op zijn beurt krijgt altijd voorrang op vaarverkeer.
De spoorbrug geeft dubbelrood licht en een geluidssignaal af en sluit dan voor t vaarverkeer.
Mis je te vaak je trein door een openstaande brug dan is het een kwestie van iets eerder van huis af gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerder van huis de oplossing was had ik het wel gedaan. Maar het is zo dat het regelmatig op de terugweg vanaf mijn stage is. En ik vanaf mijn stage met de bus naar het station toe ga om daar vervolgens de trein te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt die bus een brug tegen dan zal ie moeten wachten dat is niet anders.
Het is wel zo dat er in de spits meestal voorrang word gegeven aan wegverkeer t.o.v. vaarverkeer.
Ondervind je in die tijden bv veel hinder dan even nagaan of die brug in beheer is van rijkswaterstaat of van de gemeente dan kan je daar een klacht deponeren aangaande bedieningstijden.
Of geef me naam gemeente en brug even door dan kan ik dat uitzoeken hoe t echt zit!
Zit je eenmaal in de trein geloof me die krijgt overal voorrang op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt die bus een brug tegen dan zal ie moeten wachten dat is niet anders.
Het is wel zo dat er in de spits meestal voorrang word gegeven aan wegverkeer t.o.v. vaarverkeer.
Ondervind je in die tijden bv veel hinder dan even nagaan of die brug in beheer is van rijkswaterstaat of van de gemeente dan kan je daar een klacht deponeren aangaande bedieningstijden.
Of geef me naam gemeente en brug even door dan kan ik dat uitzoeken hoe t echt zit!
Zit je eenmaal in de trein geloof me die krijgt overal voorrang op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hadden een boot en ik heb bij de NS gewerkt ben zodoende op de hoogte van wie wat eerst enz als je de specifieke brug weet kan je daar alles over nazoeken via de wateralmanak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net op vaarplan.com gekeken. Er staat bij de brug waar het om gaat: In verband met de treinenloop kan oponthoud
ontstaan. En dat tussen 06:00 en 21:00.
Dat betekend dan dus toch dat de brug rekening houd met de trein?
Het gaat om de stationsbrug in Franeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de brugwachter gebeld. Hij vertelde me dat ze rekening houden met de treintijden alleen moeten ze voor vrachtboten de brug altijd open doen. Verder gaat voor de pleziervaart de brug open wanneer er geen treinen gaan.
Nou ja, heb ik zeker een paar keer de pech gehad toen ik over de brug moest :(