Hoe zit het nu met het instaptarief bij NS voor studenten?

Want ik weet dat het instaptarief 10 euro is voor het reizen met korting. Ik heb ook automatisch opladen (steeds 10 euro) op mijn ov. Gisteren checkte ik in bij de NS. Ik was eerst bij de bus uitgestapt, daar stond dat ik nog 12 euro had.

Toen ik uitcheckte bij de NS had ik er opeens 22 op staan, automatisch opladen heeft dus 10 euro erbij gezet. Waarom is dit? Want ik had immers nog 12 euro op mijn ov staan!

Toegevoegd na 12 uur:
En ik reisde dus in kortingsuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het niet. Al je incheckt bij NS (met kortingskaart) is 10 euro het instaptarief. Van de 12 Euro blijft er nog 2 Euro over. Als je dan uitcheckt staat er ineens 22 Euro op je kaart? Wat heeft die treinreis dan gekost ? Sta je niet gewoon 22 Euro in de MIN ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de treinreis zelf heeft maar 1,20 gekost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie nu pas dat het een om studentenkaart gaat. Treinreis was dus gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de treinreis was niet gratis, ik reisde in mijn kortingsuren. Sorry, dat had ik er duidelijker in moeten zetten.

Het beste antwoord

Vóór je treinreis had je 12 euro op de kaart staan. Je checkt in, er wordt 10 euro afgeboekt, dan komt je saldo op 2 euro. Omdat het onder de 10 euro uitkomt, wordt er dan 10 euro bijgeboekt via automatisch opladen, totaal saldo is dan 12 euro.
Als je uitcheckt, wordt het instaptarief verminderd met wat je verreisd hebt, weer teruggezet op je kaart.
Als je op tweede pinksterdag reisde, kan het zijn dat dat gratis was, en dat je dus het volle bedrag van 10 euro instaptarief hebt teruggekregen en nu een saldo van 22 euro hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha dit is het juiste antwoord! Ik had er even niet aan gedacht dat het saldo dan dus onder de 5 euro kwam, dus dat er geld vanaf is gehaald. Ik kan de vraag dus sluiten, beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede uitleg.

Andere antwoorden (1)

Het instaptarief van de NS is inderdaad niet altijd even duidelijk. Als ik het goed begrijp heb jij ingecheckt bij de NS met 12 Euro op je kaart. Even later bij het uitchecken stond er ineens 22 Euro op je kaart, terwijl het instaptarief maar 10 Euro is.

Er is 1 geval waarin de NS 10 Euro extra bijboekt, ook al staat er nog 12 Euro op jouw kaart. De NS doet dit namelijk als de gemaakte treinreis duurder is dan het instaptarief.

Vraag is dus: was de door jou gemaakte reis duurder dan 10 Euro? Zo ja, dan is dat de reden waarom er toch 10 Euro extra bij de 12 Euro is gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! De treinreis was alleen niet duurder dan 10 euro, het kostte slechts 1,20 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is inderdaad vreemd. Maar als de reis 1,20 euro heeft gekost en er is 10 euro extra bijgeschreven (de reden is nog steeds niet duidelijk) dan moet je eindsaldo toch 20,80 euro zijn geweest en niet 22 euro? Namelijk: 1) Bij inchecken heb je 12 euro.
2) NS schrijft 10 euro starttarief af.
3) Reis kost 1,20 euro dus NS stort 8,80 euro terug.
4) Er wordt 10 euro extra bijgeschreven. Eindstand = 12 euro - 10 euro + 8,80 euro + 10 euro = 20,80 euro. Als jij op 22 euro bent uitgekomen lijkt het alsof de reis niet is afgeboekt en alleen 10 euro is bijgeboekt. Dat kan alleen als er niet goed in- en uitgechekt is volgens de website van de NS. Zou het daar misschien aan kunnen liggen?