Wat is het voordeel van een smalspoor baan zoals je die nog tegenkomt in bijvoorbeeld Oostenrijk?

We waren op vakantie in Oostenrijk en maakten onder meer gebruik van de Pinzgau Bahn tussen Zell am See en Mittershil. Dit is een zogeheten smalspoorbaan. Heeft een smalspoor voordelen. Ik zocht naar een antwoord via google maar kon zo direct geen antwoord vinden.

Zoals je op de foto die ik maakte ziet, geeft het in elk geval (ook) een hoop 'gedoe'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
AWM
14 jaar geleden
Ik ben zo benieuwd naar je foto!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uploaden mislukte in eerste termijn! Sorry!

Het beste antwoord

Smalspoorwegen zijn makkelijker en goedkoper aan te leggen. De boogstralen zijn ook veel kleiner, wat gemakkelijker is in de bergen of in steden (bij trams bijvoorbeeld). Daar staat tegenover dat smalspoor minder stabiel is: bij hogere snelheden begint het materieel (bijvoorbeeld van de Vlaamse kusttram) veel meer te schudden, dan bij normaalspoor of breedspoor. Daarom gebruikt men smalspoor vooral waar de snelheid minder belangrijk is, maar kleine boogstralen wenselijk zijn. Smalspoorlijnen zijn vooral te vinden in berggebieden zoals de Alpen. Met name Zwitserland kent een groot aantal berglijntjes met smalspoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk... wiki... bedankt voor je antwoord: zinvol!

Andere antwoorden (3)

Puur hypothetisch, maar misschien dat als ze over een berg moeten, hoeven ze een smaller stukje uit te hakken waar ze de rails moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smalspoor betreft een railsafstand van ongeveer 700 mm, waar breedspoor 1 meter is. Een breder spoor is een stuk stabieler. Daarom is de snelheid op smalspoor aangepast.

Smalspoor is goedkoper aan te leggen en de boogstralen (zeg mar de kromming van de rails) zijn veel kleiner waardoor het makkelijker is in de bergen. Er zijn dus kortere bochten mee te maken.

Je geeft aan dat het een hoop gedoe is. Dat heeft niets met smalspoor te maken, maar met enkelspoor. Je moet dus heen én terug over dezelfde lijn en elkaar dus passeren. Dubbelspoor zou dit oplossen, maar die ruimte is er vaak niet in de bergen waar je dit type vaker ziet.

Het was ook een kwestie van afspraken maken. Met de internationalisering en aansluiting van treinen tussen landen was het op een gegeven moment wel nodig om tot een eenheid te komen. Ander moet je de wielen steeds verwisselen of omzetten. Ik geloof dat dat ergens in Spanje nog voorkomt of kwam.

Internationaal wordt er in Europa daarom met hetzelfde type spoor gewerkt op doorgaande trajecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het "gedoe" waar ik op duid, zie je op de foto: in het dorpje waar we verbleven, was een grote houtzagerij. De af- en aanvoer van een deel van het hout (in de vorm van boomstammen) gebeurde door een ' normaalspoor-wagon" die werd geplaatst op een soort 'onderstel' in het smalspoor-formaat. Het lijkt me dat dit allerlei voorzieningen vraagt. Overigens... je gaf een waardevol antwoord....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat had ik inderdaad niet gezien. Ik dacht dat het overging op enkelspoor. Om smalspoor met normaalspoor te verbinden is inderdaad inventiviteit geboden. Je ziet daarom eigenlijk normaal gesproken smalspoor op vaste trajecten.
Neemt minder ruimte in;)