Waarom zijn er voor de ov-bussen andere stoplichten? Die kleine vierkanten met 9 lampjes erin. Wat heeft het voor nut?

Is een normaal stoplicht niet goed genoeg voor ze? :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (5)

Openbaar vervoer heeft zijn eigen ,, negenoog,,.
Anders zou het overige verkeer gelijk oprijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemen ze negenogen (negen ogen) Deze staan bij de reguliere verkeerslichten en mogen alleen worden gebruikt door OV bussen. Ze krijgen bij verkeerslichten eerder groen dan het andere verkeer.

Toegevoegd na 31 minuten:
Groen moet zijn wit, en "men" vind dat het openbaar vervoer voorrang moet krijgen bij het andere verkeer. Zodat men eerder voor het OV kiest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ze krijgen "wit".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom dan?
Omdat je met die stoplichten beter kan zien van welke kant er eventueel bussen zouden kunnen komen. Zo kun je bijvoorbeeld voorrang op iemand die van rechts komt, terwijl je links voor moeten laten gaan. Zo voorkom je dat bussen onnodig lang moeten wachten op "groen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze rijden op de 'negenogen' volgens een ander patroon dan de normale stoplichten, ze hebben eerder voorrang.
Deze stoplichten zien er anders uit om verwarring tegen te gaan, anders kunnen er misschien wel eens heel vervelende ongelukken gebeuren, de meeste bussen rijden immers vaak met hoge snelheid over kruisingen en splitsingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tram/buslichten gelden voor bestuurders van een tram en van een lijnbus, die de richting volgen waarop het licht betrekking heeft. Er zijn meer variaties mogelijk met dit "negenoog" en wordt vaak gebruikt op punten waar tram of bus zich mengen met het overige verkeer (begin of eind van bus- en trambanen, kruispunten.