Waarom gaat een Overweg niet omlaag als een trein aan de linkerkant van het spoor rijd?

De trein moet dus in zon geval stapvoets doorrijden tot de overweg om de bomen in werking te stellen als een trein op de linkerrails rijd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bomen sluiten zodra de trein een 'aankondiging' doet. Dat gebeurt (vanzelfsprekend) een heel eind voor de overweg. Op die plek moet een las in de rails zitten, zodat het systeem kan zien dat daar een trein overheen rijdt. Vlak na de overweg zit nog zo'n las. Als de trein daar overheen rijdt, doet de trein de 'afmelding'. Daarop gaan de bomen omhoog. Je hebt dus twee lassen nodig: een heel eind vóór de overweg voor de aankondiging, en vlak ná de overweg voor de afmelding. Rijdt de trein nu op het linker spoor, dan fungeert die tweede las (die normaal gesproken voor de afmelding zorgt) als aankondiging. Die tweede las zit normaal gesproken vlak na de overweg (zodat de bomen snel weer opengaan), maar nu, nu de trein aan de verkeerde kant zit, zit de las vlak voor de overweg. Daarom moet de trein zo langzaam rijden: de bomen gaan pas dicht als de trein al bijna op de overweg is. Veel sporen zijn geschikt om in beide richtingen te worden bereden. In die gevallen ligt er aan beide zijden van de overweg een aankondigingslas, ver van de overweg vandaan, en een afmeldingslas, dichtbij de overweg. De installatie wordt daar wel complexer van. De trein komt nu namelijk eerst de aankondigingslas tegen (bomen gaan dicht), dan de afmeldingslas voor verkeer in de andere richting (maar nu mogen de bomen dus *niet* opengaan), dan de overweg, dan de afmeldingslas voor treinen in de normale richting (bomen moeten nu dus *wel* opengaan, en dan de aankondigingslas voor treinen in de andere richting (bomen moeten *niet* dichtgaan). Het traject waar jij het over hebt, is kennelijk een traject dat alleen bedoeld is om rechterspoor te rijden. Linkerspoor kan, mits de trein stapvoets rijdt. De meeste trajecten in Nederland zijn geschikt om in beide richtingen te berijden, dus zowel linkerspoor als rechterspoor. -- Zie onderstaande Bron voor een hele hoop achtergrondinformatie. Toegevoegd na 11 uur:   Nog een belangrijke Bron vergeten te noemen: Mijn collega's bij ProRail.

Bronnen:
http://www.marcrpieters.nl/aansturing.html

ik zou dit melden. als het eeb overgang met slagbomen en bellen is die horen gewoon dicht te gaan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100