Hoe weten buschauffeurs altijd precies de route die ze rijden moeten, terwijl ze vaak op verschillende lijnen rijden en geen navigatie hebben.

Als je bekend in een bepaald gebied bent, lijkt het me niet zo moeilijk, maar ik neem aan dat ze ook in onbekende gebieden moeten rijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Mijn vader is buschauffeur en heeft een routeboek en leert elke route uit het hoofd! Soms zijn bij de lantaarnpalen wel een paar peilen waar op staat lijn .. van vervoerder...

Jesse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat wordt ze waarschijnlijk geleerd, tegenwoordig hebben ze wel navigatie waar ik met de bus reis. Sommigen weten de route ook gewoon niet, dat komt ook wel eens voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buschauffeurs behoren de route te weten die ze moeten rijden. Deze worden ze geleerd en ook als ze op een vreemde lijn in worden gezet krijgen ze van te voren de route
13 jaar geleden
Er staan gewoon kleine niet opvallende wegwijzers langs de route. Let er maar eens op, dan zie je ze vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan rijden ze met navigatie
die is steeds vaker ingebouwd of met een los apparaat dat op de sigaretaansteker werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laatst nam hier een busmaatschappij een aantal routes over.
volgens de krant heeft een aantal chauffeurs de route van tevoren in de eigen auto gereden, en verder hingen er een tijd kartonnen wegwijzers langs de route.
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf, veel bussen hier hebben wel degelijk navigatie.
Sinds ik eens in een bus zat die fout reed waarna alle inzittenden (op weg naar hun werk) begonnen te krijsen dat de chauffeur verkeerd reed, let ik wel iets beter op (de bus kon namelijk verderop niet meer draaien en achteruitsteken kostte de chauffeur erg, erg veel moeite ;p).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke chauffeur van een personenvervoersmaatschappij
of een transportfirma mbt lijndiensten en pakketdiensten etc kan een paar dagen meerijden om de uit te voeren ritten te leren.

Dat geldt ook voor postchauffeurs op de vrachtwagens en de buslichtingchauffeurs. (brievenbussen)

De laatsten hebben daardoor een grote stratenkennis
inclusief de adressen van belangrijke instantie,s tw
rechtbanken, ziekenhuizen, bejaarden en verzorgingsinstellingen, politiebureaus, hotels, botels, motels etc. Die chauffeurs kunnen ook makkelijk taxichauffeur worden.

Maar al rijdt men al jaren als chauffeur in de rondte,
toch komt men in het beroep in/door nieuwe woonwijken,
industrieterreinen of andere steden of landen en weet men ook niet direct de juiste straat oid te vinden.

Dan kan men gelukkig beschikken over diverse
communicatie en navigatiemiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben wel een computer voorin met een routelint. Kijk naar goed. Neemt niet weg dat ze wel de weg moeten kennen.