Ik denk dat het een verkeerde interpretatie is.

Jongeren reageren sneller en nauwkeuriger, maar zijn onbesuisder en lijden aan zelfoverschatting of overschatting van de techniek.

Ouderen zijn voorzichtiger en bedachtzamer, maar zijn verder lichamelijk en geestelijk minder bekwaam.

Je zou dus zeggen dat grosso modo een jongere eerder verongelukt. Je kunt niet spreken over kansen, want het is niet o, dat een motorrijder een zekere kans heeft. Het hangt volkomen van zijn rijgedrag en geestelijke instelling af.

Je zou je alleen kunnen afvragen of een voorzichtige jongere een even grote kans heeft als een voorzichtige oudere om te verongelukken, mijn antwoord is dan nee, een oudere heeft een grotere kans om te verongelukken door de afgenomen reactiesnelheid en de afgenomen nauwkeurigheid.

Het antwoord op jouw vraag is dus volmondig JA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk het wel.
Mijn vader zei altijd :"Als je denkt dat je iets kan, moet je gaan oppassen."
En hij heeft vaak gelijk gehad.
Als je vijftig bent, mag je verondersteld geworden vonden om deze volwassenheid zelf op te brengen en je risico's beter in te schatten.
Je zit er vast niet om te springen om met 230 km per uur door een bocht te scheuren als je 50 bent.
Als je 20 bent, ligt dat anders en daar gaat het dus vaak fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0-17 jaar 0 doden
15-17 jaar 0 doden
18-29 jaar 133 doden
30-39 jaar 72 doden
40-49 jaar 50 doden
50-59 jaar 58 doden
60+ jaar 68 doden

Het risico (aantal geregistreerde doden per miljard reizigerskilometers) van bestuurders en passagiers van motoren per leeftijdscategorie gemiddeld per jaar over de periode 1999 t/m 2007 (bron: CBS en Ministerie van Verkeer en Waterstaat).

Het risico voor de jongste groepen is duidelijk hoger dan dat van de daaropvolgende leeftijdsgroepen. Vanaf een leeftijd van 50 jaar begint het risico weer te stijgen.
13 jaar geleden
motorrijders boven de 50 jaar scheuren niet meer zoals misschien een 25 jarige het doet.. maar iedereen loopt kans die deelneemt aan het verkeer om een ongeluk te krijgen..het hoeft ook niet aan de motorrijder te liggen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
INDIEN DE MOTORIJDER AL VELE JAREN MOTOREVARING HEEFT OPGEDAAN DAN ZAL DE KANS OP EEN ONGELUK NIET KLEINER ZIJN MAAR DE EVARING KAN ER WEL VOOR ZORGEN DAT ONGELUKKEN KUNNEN VOORKOMEN WORDEN