Krijgen invoegende scooters voorrang?

Ik heb 't nog niet meegemaakt, maar zou niet weten hoe te moeten handelen.
Heeft een scooter, die na bv. een groot kruispunt weer van het fietspad naar de rijbaan moet, voorrang? Ze komen van rechts en er staan geen haaientanden. Maar daarentegen zijn ze erg moeilijk te zien en hebben ze meestal een veel lagere snelheid.

Het gaat hier dus om die redelijk nieuwe rode invoegstrookjes van fietspad naar rijbaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Van rechts komend verkeer heeft voorrang tenzij anders aangegeven door borden.
Ik ken nog geen uitspraken over de door jou geschetste situatie.
De 2 mogelijkheden:
1 scooter wisselt van baan en voert daarmee een bijzondere manoeuvre uit (vergelijk met autoweg welke van 2 naar 1 rijstrook gaat)
2 Scooter komt van rechts en heeft voorrang

En dan kan dit nog afhangen van de plaatselijke situatie : Hoort het fietspad bij de weg of niet. Oftewel: Moeten bij een zijweg rechtsafslaande auto's de fietsers op het fietspad laten voorgaan (fietspad onderdeel van de weg, mogelijk kan je dan zeggen dat de brommers van baan wisselen) of gaan de rechtsafslaande auto's middels haaientanden voor de fietsers voor (fietspad hoort niet bij de weg, dus komt de brommer van een andere "weg" van rechts)

Aan bovenstaande kunnen GEEN rechten worden ontleend...is wachten op de eerste rechterlijke uitspraken.

Je kunt deze vraag ook stellen middels een mail aan VVN en aan betreffende gemeente waar dit zo geregeld is. Misschien wordt er dan een ambtenaar wakker en verduidelijkt de situatie middels borden of haaientanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga je deze vraag inderdaad aan de gemeente stellen dan kan en mag je deze reactie van mij eraan toevoegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt het zelf al. een scooter voegt in op de rijweg en dat is een bijzondere manoeuvre. je moet dan dus ongehinderde vrije doorgang verlenen aan alle verkeer.
bij kruisend verkeer (en daar is hier dus geen sprake van) is de voorrangsregel: "rechts gaat voor" van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezien het feit dat de scooter van rijbaan wisselt zal hij voorrang moeten verlenen, maar gezien het feit dat het een scooter is zal hij dat waarschijnlijk niet doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke bijzondere verrichting moet voorrang verlenen.

Daar scooters over het algemeen dik harder rijden dan auto's zal hij nergens last van hebben en er voor schieten