Wat moet ik tanken in mijn piaggio zip?

Ik vraag me nogsteeds af wat ik in mijn Zip moet gooien, ik weet dat ik E5 benzine moet tanken. Maar is het dan zo dat ik zowel euro 98 als euro 95 kan tanken? En hoever kan ik rijden zodra mijn benzine lampje knippert.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (2)

Je hebt die dingen in 2 en 4takt. Allebei kunnen ze E10 tanken.
Je tank is best klein dus veel meer dan 100 km zal je niet halen.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
En mag E5 dan ook?
LeonardN
3 jaar geleden
-min (technisch niet te geven). Ja het kan, maar wordt juist afgeraden op elke bron die er iets over schijft... Met je brommer of scooter rijden op e10 benzine kan, maar is zeker niet aan te bevelen. Per liter brandstof zit er nu 10% ethanol in, en dat kan op den duur problemen gaan veroorzaken bij scooters en andere tweewielers met een cilinderinhoud van 50cc of groter. Is de brommer of scooter continu in gebruik dan is er in theorie minder aan de hand dan wanneer je hem langer dan een maand aan de kant zet. Bijvoorbeeld met een ‘mooi weer scooter’ die je vooral in de zomer rijdt. Langer dan 4 weken stil laten staan is dus sterk af te raden. Maar… hoe langer je op E10 blijft rijden, hoe groter de problemen kunnen worden. Maar als je de vraag leest is je antwoord helemaal onbegrijpelijk.
De vrager wil weten of deze zowel 95(e5) als 98(e5) kan tanken.
Deze snapt dus blijkbaar al dat je beter geen e10 kan tanken.
Per 1 oktober zijn tankstations verplicht om E10-benzine te gaan verkopen in plaats van euro 95. Doordat E10-benzine 10% bio-ethanol bevat, kun je deze benzine niet in je tank gooien. Dit veroorzaakt op termijn problemen aan je scooter.
Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5). Deze brandstof is inderdaad duurder. De ervaring leert dat het rendement beter is en dat dit deels de meerprijs compenseert. Laat de E10-benzine niet langdurig in de tank en tank gewoon de volgende keer de juiste benzine.