Vanaf hoeveel cc heb je een rijbewijs nodig voor een pitbike?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
20.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
50cc als je op de openbare weg wil rijden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank u wel
LeonardN
4 jaar geleden
@TurfGraver Je haalt het door elkaar denk ik. Nu lijk je te zeggen dat iemand een 49cc of lager aantal cc brommer/pitbike kan kopen en dan zonder rijbewijs de weg op mag. De 50cc is een max voor het brommerrijbewijs, niet een minimum.
TurfGraver
4 jaar geleden
Correct LeonardN.
Daaronder is inderdaad bromfiets rijbewijs nodig.
Timthijmen
een jaar geleden
Welke rijbewijs heb je nodig bij 110cc?

Antwoorden (1)

Een pitbike is technisch/juridisch een bromfiets of een motorfiets dus als je er de openbare weg mee op wil gelden die regels:

AM: bromfiets, scooter,...
Bromfiets klasse A: maximumsnelheid van 25 km/u en maximumcilinderinhoud van 50cc. Rijbewijs AM noodzakelijk.
Bromfiets klasse B: maximumsnelheid van 45 km/u en maximumcilinderinhoud van 50cc. Rijbewijs AM noodzakelijk.
Er bestaat geen voorlopig rijbewijs in deze categorie.
Na het afleggen van het theoretisch examen en een praktische opleiding via een rijschool van minimum 4 uur, mag men meedoen aan het praktijkexamen.
De minimumleeftijd is 16 jaar en het rijbewijs AM is Europees erkend.
Bij het behalen van het rijbewijs B, verkrijgt men automatisch het rijbewijs AM.

A: motorfiets

Rijbewijs A1
Dit rijbewijs is geldig vanaf 18 jaar voor motorfiets met maximumcilinderinhoud van 125cc of 11 kW (15pk).

Rijbewijs A2
Dit rijbewijs is geldig vanaf 20 jaar voor motorfiets met maximumvermogen van 35 kW (47pk).

Rijbewijs A
Dit rijbewijs is geldig vanaf 24 jaar voor motorfiets met vermogen dat meer is dan 35 kW (47pk).
Indien men reeds twee jaar in het bezit is van rijbewijs A2, mag men het rijbewijs A trachten te behalen (dus vanaf 22 jaar).

Je hebt dus een rijbewijs nodig als je de openbare weg op wil (en de pitbike legaal de weg op mag). Het maakt daarbij niet uit hoeveel cc de pitbike is.
Als je op privéterrein wil rijden heb je geen rijbewijs nodig (en geldt er geen min. leeftijd).
4 jaar geleden
Timthijmen
een jaar geleden
Welke rijbewijs heb je nodig bij 110cc?