Mag je met de motor tussen stilstaande auto's door gaan die wachten voor het stoplicht?

Ik weet dat je tussen de auto's door mag rijden bij een stilstaande/langzaamrijdende file. Mag niet meer dan 10 km/uur tussen zitten. Inhalen mag tussen de meest linker baan en de baan rechts ervan. Maar mag je ook inhalen bij stoplichten om zo vooraan te staan, snel weg te kunnen rijden en de file voor het stoplicht minder lang maken door als motorrijder er tussendoor te gaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.knmv.nl/Veiligheid/Veilig-motorrijden/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52 bedankt voor je reactie. Hier staat echter de gedragscode op voor in/door een file rijden op de snelweg, ik bedoel specifiek file voor stoplichten
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 dat zegt ze zelf ook al maar nu de stoplichten nog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij file is het toegestaan, een rij auto's voor een verkeerslicht is geen file.
TurfGraver
6 jaar geleden
Liever een eventueel boete (nooit voor gehad) dan van achter aangereden worden door een slapende automobilist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Animeworld en @ronron1212 Als het niet vermeld staat als verboden dan mag het toch, vandaar de link.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52 tegenwoordig is voor alles wel een regel bedacht dus kan ik mij niet voorstellen dat hiervoor niks is bedacht. Het mag dan niet op deze site staan maar dat betekend niet dat het mag omdat het er juist niet staat...
TurfGraver
6 jaar geleden
Van sorteervak (bedoeld voor ander richting) wisselen mag niet.
Na stopstreep stoppen mag niet.
Tussen auto's doorrijden (inhalen) mag, bij file (ja, voor stoplicht) zelfs rechts.
Als alles netjes gebeurd en niemand heeft er 'last' van zal er dus niet voor bekeurd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen idee,maar ik zie het wel regelmatig gebeuren.
walter
6 jaar geleden
Je mag volgens mij wel inhalen, maar je mag niet een voorsorteervak voor bv afslaand verkeer gebruiken om vooraan te gaan staan. Je volgt dan niet de richting die je moet volgen volgens het voorsorteervak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het tussen files doorrijden is voor motorfietsen sinds de invoering van het RVV 1990 toegestaan. Ook bij een file voor een verkeerslicht of een brug. Het is niet beperkt tot de autosnelweg." (bron) [ File is de benaming voor langzaam rijdend of stilstaand verkeer over een bepaalde afstand op de snelweg. Files ontstaan voornamelijk door een te groot aantal weggebruikers dat zich op een bepaald moment op de weg bevindt. (bron)] VS: ".......Maar mag je ook inhalen bij stoplichten om zo vooraan te staan, snel weg te kunnen rijden en de file voor het stoplicht minder lang maken door als motorrijder er tussendoor te gaan." Zoals @JoanDArc al terecht opmerkte : "Bij file is het toegestaan, een rij auto’s voor een verkeerslicht is geen file." Kan dit dus niet om die reden verboden zijn... het is geen file. Het zijn enkele of (veel) meer auto's die achter elkaar staan te wachten op een groen verkeerslicht.
Mijn bron spreekt ook van file voor het verkeerslicht. Benaming in de RVV 1990 (gezochte in RVV onvindbaar) is onbekend en quoten derhalve onmogelijk. Re: Tussen auto's doorrijden tot aan rood stoplicht
.....20 feb 2005, 21:28
Kijk, het is leuk als je wat beweert Clipsy, maar doe het dan wel met kennis van zaken.

Het tussen files doorrijden is voor motorfietsen sinds de invoering van het RVV 1990 toegestaan. Ook bij een file voor een verkeerslicht of een brug. Het is niet beperkt tot de autosnelweg.
https://www.theoriecursus.nl/verkeersforum/viewtopic.php?t=762 Bronnen:
- https://www.theoriecursus.nl/verkeersforum/viewtopic.php?t=762
- https://www.ensie.nl/logistiek/file

Antwoorden (2)

Jazeker dat mag! Ook bij een file voor een verkeerslicht of een brug. Het is niet beperkt tot de autosnelweg.
Vaak wordt gemeend dat het slechts gedoogd wordt, maar dit is pertinent niet juist. E.e.a. is toegestaan sinds de invoering van het RVV 1990.

Bron: "Het tussen files doorrijden is voor motorfietsen sinds de invoering van het RVV 1990 toegestaan. Ook bij een file voor een verkeerslicht of een brug. Het is niet beperkt tot de autosnelweg."
https://www.theoriecursus.nl/verkeersforum/viewtopic.php?t=762

Bron: "De regels die gelden voor een file op de snelweg gelden ook voor een file binnen de bebouwde kom, bij een verkeerslicht, buiten de bebouwde kom.
Met andere woorden. Er mag door motorrijders worden ingehaald MITS er aan de ongeschreven gedragsregels wordt gehouden. Komt de verkeersveiligheid in gevaar kan er geschreven worden voor de welbekende artikel 5 (kapstokartikel).
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=33030

Kaptstokartikel: "Het woord kapstokartikel wordt vaak gebruikt met betrekking tot artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapstokartikel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Wat men op een verkeersforum van een theoriecursus of elders hierover op het internet beweert is, bij ontbreken van specifieke wettelijk vastgestelde verboden, slechts een bewering.
Je geeft niet aan welke post uit je verkeersforum je bedoelt, maar het eerste antwoord uit het topic bestaat uit 3 dode links.
Daarna komen meningen en vage quotes uit onbekende andere sites.
En een link naar een vragenpagina waar een antwoord op deze vraag zonder verder referentie onvindbaar is.
De laatste post is ruim 12 jaar oud. Het grappige is dat dit op de site van een theoriecursus bediscussieerd wordt. Als dit praktijkvoorbeeld zorgvuldig in de examenstof uit de weg gegaan wordt, en geen kandidaat het op het praktijkexamen voor een motorrijbewijs durft te doen, dan is het dus vooral een kwestie van gedoogpraktijk. En iets wat gewoon mág is niet tevens het onderwerp van gedogen. De vraag hier op GV is of het mág.
Nee dus, het mag niet. Er is alleen een advies/gedragscode hoe er in snelwegfileverkeer mee om te gaan. En zoals TurfGraver in een reactie op de vraag al opmerkte: je mag niet van voorsorteervak wisselen (en zonder dat is het normaal gesproken niet te doen), en je mag je ook niet voorbij de stopstreep opstellen. Als je tussen de voorste auto’s (achter de stopstreep) blijft wachten, ben je die voorste auto’s bovendien aan het hinderen, want het is maar de vraag welke rijstrook het eerst groen krijgt, en of beide autobestuurders geacht kunnen worden dat te weten.
Het zou dán beter zijn om je duidelijk en voorspelbaar te gedragen in het verkeer en daarvoor moet je in dit geval dan maar kiezen om voorbij de stopstreep te gaan staan. Maar dat mág uiteraard niet, het wordt slechts gedoogd. De vraag was of het voor stoplichten (verkeerslichten) mag. Dan is het gevaar van gewoon achteraan de rij bij een rood verkeerslicht aansluiten geen argument om iets te doen wat niet mag, hoogstens om de motor af te zweren en auto te gaan rijden.
Nogmaals: het gaat erover of het mág. Normaal mag het niet, maar het wordt alleen maar gedoogd. Het aangehaalde topic forum.infopolitie brengt alleen maar méningen naar voren (en motorrijders). En het (kapstok)artikel 5 is een nuttige algemeen inzetbare stok achter de deur. Je mag je niet zo gedragen dat het verkeer wordt of kán worden gehinderd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron: "Het tussen files doorrijden is voor motorfietsen sinds de invoering van het RVV 1990 toegestaan. Ook bij een file voor een verkeerslicht of een brug. Het is niet beperkt tot de autosnelweg."
https://www.theoriecursus.nl/verkeersforum/viewtopic.php?t=762 ---------------------------
@Bordensteker: Wat men op een verkeersforum van een theoriecursus of elders hierover op het internet beweert is, bij ontbreken van specifieke wettelijk vastgestelde verboden, slechts een bewering.
Je geeft niet aan welke post uit je verkeersforum je bedoelt,
---------------------------- Hou kun je dat nou met droge ogen beweren? even scrollen is toch niet moeilijk? (Een vorige lezer zag niet eens dat het een quote uit de bron was, terwijl de bron vermeld was!)
Lezen is een Kunst. -------Letterlijk 'sinds de invoeren van het RVV 1990 toegestaan'. met nota bene de aanvulling: "Ook bij file voor een verkeerslicht of een brug. Het is niet beperkt tot de autosnelweg."----- De volgende bron is , oud of niet , een forum inderdaad met politieagenten aan het woord wier werk dit is/kennis van zaken dus. http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=33030 Meer dan bewijzen aanvoeren kan ik niet, waarom dit dan ongeloofwaardig zou zijn? -------Op grond van RVV 1990 JAWEL dat is natuurlijk voor sommige mensen heel oud, maar het is wel de wet en dan maakt het verder niet uit.--------
Je mag niet van voorsorteervak wisselen, en zonder dat is het normaal gesproken niet te doen.

Je mag je ook niet voor de stopstreep opstellen. Als je tussen de voorste auto’s achter de stopstreep blijft wachten, ben je die voorste auto’s bovendien aan het hinderen, want het is maar de vraag welke rijstrook het eerst groen krijgt, en of beide autobestuurders geacht kunnen worden dat te weten.
Het zou dán beter zijn om je duidelijk en voorspelbaar te gedragen in het verkeer en daarvoor moet je in dit geval dan maar kiezen om voorbij de stopstreep te gaan staan. Maar dat mág uiteraard niet, het wordt slechts gedoogd.

Je mag je in beginsel niet zo gedragen dat het verkeer wordt of kán worden gehinderd.

Van de wet mag het dus niet.

Mocht de onwaarschijnlijk situatie zich ergens voordoen, dat je met de hele motor volledig binnen één en hetzelfde voorsorteervak of rijstrook blijvend naar voren kunt komen, en er gewoon ruimte is om naast een vooraan staande auto te blijven wachten, zonder andere auto’s naast je te hinderen, en zonder de stopstreep te overschrijden, dán zou het denkbaar kunnen zijn. Maar niets in de vraagstelling wijst daar in dit geval op.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verbaasd
Ik moet zeggen @Bordensteker dat het mij verbaasd dat je mij zo aanvalt en tegelijkertijd jouw "waarheid' zonder enig bewijs onderbouwd (bronnen?) poneert en er nog mee weg lijkt te komen ook. Vreemd. Bewijs verliest van niet onderbouwd verhaal/stelling.