Hoe kun je goed onderhandelen over de prijs bij aankoop van een motor?

Bij het aanschaffen van een tweedehands motor bij een dealer. Graag wat tips:)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Hiervoor zijn allerlei methoden:

Benoem tijdens het onderhandelen alles wat negatief is aan de motor en geef aan wat je daarom minder wil betalen:

- Is een onderdeel niet meer origineel, geef aan welk bedrag de motor daarom minder waard is, volgens jou.
- Is een onderdeel beschadigd, geef aan welk bedrag de motor daarom minder waard is, volgens jou.
- Heeft de motor meer kilometers afgelegd of is die intensiever gebruikt dan gemiddeld, laat dat dan in je voordeel werken.
- Zijn er andere mindere kenmerken aan de motor (verkleurd, versleten, enzovoort), gebruik die allemaal in je voordeel om een lagere verkoopprijs te bedingen.

Gebruik ook gegevens van aanbiedingen van vergelijkbare motors (die in jouw voordeel zijn) van internet. Geef dan aan dat de motor uit de advertentie op internet goedkoper is, en vraag de verkoper aan te geven waarom zijn motor volgens hem (wel) duurder moet zijn. Zeg eventueel dat je misschien wel die andere motor liever zou kopen.

Houd de toon van het gesprek wel vriendelijk en gebruik, als dat gepast is, af en toe wat humor.

Zo kom je uiteindelijk -als de onderhandelingen goed verlopen- tot een prijs waar beide partijen mee instemmen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Je kan ook overwegen samen met iemand anders naar de dealer te gaan. Die ander kan dan meeonderhandelen: twee zijn sterker dan één. Kies deze persoon zorgvuldig en zorg ervoor dat hij/zij niet jouw argumenten of jouw onderhandelingstechnieken ondermijnt. Hij/zij moet dus steeds even serieus zijn als jij, en jou niet tegenspreken.

Eventueel kan je je tijdens de onderhandelingen even terugtrekken met die ander voor overleg over de vraagprijs van de verkoper. Het is mogelijk dat de verkoper daardoor onzeker of zenuwachtig wordt en spontaan nog wat van de prijs afhaalt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb er moeite mee als een ander je product afkraakt, ik zou dan zeggen, als alles zo tegenvalt moet je deze niet kopen. Je moet voor jezelf een prijs in gedachten, iets minder bieden, en door middel van loven en bieden jou prijs te bedingen, en niet kwaad worden als de verkoper niet voor jou prijs wil verkopen. hou bij loven en bieden altijd in gedachten, veel vragen mag, en op weinig bieden staat ook geen straf. blijf tijdens dit spel lachen!!!!
Antoni
7 jaar geleden
Ja, de originele vraagprijs is een middel om de onderhandelingen te starten. De koper kan aangeven dat hij een lagere prijs dan de vraagprijs wil betalen omdat de kwaliteit en de eigenschappen van de motor niet 100% aan zijn wensen voldoen. Daarbij kan hij deze negatieve dingen steeds specifiek benoemen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se.
Antoni
7 jaar geleden
Ik vind het geen "afkraken", maar gewoon de zaken benoemen die een lagere prijs rechtvaardigen. Dat de motor wat mindere eigenschappen heeft, zal de verkoper al bekend zijn: het is immers geen nieuwe motor meer.
Computoon
7 jaar geleden
Als een koper deze onderhandelingstaktiek zou volgen, zou ik 'm meedelen: "waarom wilt u 'm hebben als hij zo tegenvalt, ik stel voor dat u er dan een bij mijn collega koopt." De taktiek doet me denken aan een verhaal van een voormalige collega van mij. Ze werkte bij een fotograaf. De pasfoto's waren te donker naar de zin van een bepaalde klant. De klant vroeg om korting. Daar ging de fotograaf niet mee akkoord en de foto's werden vernietigd. Dit met de gedachte: "de foto's waren dus kennelijk toch goed genoeg".
Antoni
7 jaar geleden
Ik bedoel niet dat je in één keer alle negatieve dingen achter elkaar moet opnoemen en dan de prijs die je bereid bent te betalen. Ik bedoel dat je moet aangeven dat je niet bereid bent meer dan een bepaalde (lage) prijs te betalen omdat de motor een bepaalde mindere eigenschap heeft. Die kan je dan benoemen. Daarna noemt de verkoper weer een prijs en daarna jij weer. Eventueel noem je opnieuw iets waarom je niet bereid bent de prijs van de verkoper te betalen. Zo ga je verder tot beiden het eens zijn.
Antoni
7 jaar geleden
De bedoeling is steeds de verkoper ervan te overtuigen dat de motor minder waard is dan hij zegt. De verkoper zal tegelijk de koper ervan willen overtuigen dat de motor meer waard is dan de koper bereid is te betalen. Uiteindelijk vind je een compromis: de definitieve (ver)koopprijs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je zeer uitgebreide en duidelijk reactie, geweldig!
Antoni
7 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien leuk om te horen, ik heb bovenstaande tips gebruikt en 10% van de vraagprijs afgepraat, met wat accessoires erbij. De dealer was niet ontevreden om het voor de prijs weg te doen en ik ben ook blij met de uitkomt. Win-win:)