Hoe Maak ik met benzine en 2takt olie de juiste mengeling?? ( hoeveel 2takt... Hoeveel benzine)

Ik heb int weekend een mini quad gekocht die rijdt op 2takt...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
121.7K

Antwoorden (2)

De mengverhouding is van belang, en hoewel er in de tijd dat mengsmering nog aan de benzinepomp verkrijgbaar was een "standaard" verhouding werd geleverd, kon het zo zijn dat voor sommige tweetaktmotoren een andere verhouding nodig was. Men sprak van "schrale" mengsels (met verhoudingsgewijs meer benzine) en "vette" mengsels (met verhoudingsgewijs minder benzine). Vroeger was de verhouding ongeveer 1 liter olie per 25 liter benzine (1:25). Tegenwoordig mag er nog een max zijn van 1:50. Voor het mengen is dan speciale 2-takt olie nodig, gewone motorolie kan de motor vervuilen. Moderne tweetaktolie is van veel betere kwaliteit dan vóór ca. 1970. Daarom is het nu zelfs mogelijk te verdunnen tot 1:100, hetgeen grote milieuvoordelen heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mengverhouding kan per toepassing verschillen. Wat schrijft de fabrikant van deze quad voor? ^lr
met een qwuat moet er ff meer olie bij als hij op 2tackt rijd 1op 50 is nooit een probleem mischien iets meer rook uit de buitlaat maar zker geen probleem,zoek wel de juiste verhoudi ng voor een beter rij vermogen voor je machine