Motor rijbewijs

Ik wil al jarenlang vreselijk graag mijn motor rijbewijs halen.
Wie kan mij vertellen hoe veel lessen daar gemiddeld voor nodig zijn?
Heb wel ervaring met (een behoorlijk opgevoerde) brommer en rij inmiddels zo'n 13 jaar auto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Je hebt een speciaal theoriecertificaat A nodig voor een motorrijbewijs. Als je al in het bezit bent van een geldig rijbewijs B, kun je dat halen tijdens je praktijkopleiding. Als je nog geen rijbewijs B hebt, moet je je theoriecertificaat halen voordat je motorrijlessen mag gaan volgen. Het studiemateriaal is verkrijgbaar aan de balie van je verkeersschool.

Een motorrijles kost maximaal € 49,50. Wat de rijopleiding precies gaat kosten is afhankelijk van het aantal lessen en voor iedere persoon anders. Als je bij de ANWB Rijopleiding kiest voor een snelle opleiding bepalen we met behulp van de intest je niveau en leersnelheid. Daaruit volgt een opleidingsadvies. Op basis van dit advies kunnen we je exact vertellen wat de opleiding inclusief het eerste examen kost (van € 1.249,- tot € 2.065,-).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hartelijke dank.
Zal binnenkort een proefles aanvragen en kijken hoe ver ik kom.

Andere antwoorden (5)

een betrouwbare gemiddelde is er niet, dat hangt er van af. wel is de opleiding verdeeld over 2 stukken: voertuigbeheersing en verkeers deelname. het tweede zal niet zo'n probleem opleveren omdat je dus ervaring hebt in het verkeer en de regels kent.

voertuigbeheersing aan de andere kant, is best wel pitting en je hebt bijna niks aan je scooter/brommer ervaring. totaal niet te vergelijken, ook al lijkt het zo. reken maar erop dat de meeste lessen op een lege parkeerplaats plaats zullen vinden, de rest gaat redelijk snel.

ik ken mensen die binnen 11 lessen geslaagd zijn maar ook mensen die er meer dan 50 lessen over hebben gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Mbouman;

Gemiddeldes zijn moeilijk te geven en ook weinig zeggend, maar ik kan je wel aanraden een meerdaagse cursus te volgen. Erg leuk en je leert sneller als je een aantal uren achter elkaar rijdt dan om de zoveel tijd een uurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aantal lessen dat iemand voor een motorrijbewijs nodig heeft is net als voor het auto rijbewijs moeilijk te zeggen.

Als je je autorijbewijs al hebt, dan gaat een motorrijbewijs doorgaans iets makkelijker, omdat je al "inzicht in de verkeersfilosofie" hebt. Je weet waar je op moet letten, hierdoor zul je voor de motor minder lessen nodig hebben als eerder met de auto.

Ik heb mijn motorrijbewijs in 11 lessen gehaald (voor de auto had ik er 30 nodig).
Mijn broer heeft 23 lessen voor de motor nodig gehad.

Het hangt er dus helemaal vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hebben van een koekblikrijbewijs zegt niets over het behalen van een motorrijbewijs. En het hangt er ook van af of je echt wilt leren rijden óf alleen maar een papiertje halen. Hoezo? Ga rijden met een ervaren rijinstructeur die met de motor meerijdt. Ga rijden met mooi weer, met regen, met mist, met harde wind, overdag, 's-avonds kortom maak vele ritten onder alle omstandigheden. Ga rijden buitenaf, in de stad als het kan drukke stad, ga rijden op goede wegen, doe dit ook op slechte wegen. Rijden op een drukke snelweg leert iets over het automobilisme contra de motorfiets. Wees gewaarschuwd. Maak heel veel bochten, korte en lange. Pik de stops van de instructeur goed op want hij zal je vaak laten stoppen en dat doet hij niet voor niets. Leer écht kijken, het kijkgedrag op de motor is een bepalende factor. Kijk ontzettend ver voor je uit dan zie je nog eens wat.Het uitkijken is weer een ander verhaal. Kortom, ga leren motorrijden. Smeer het uit over een aantal maanden of anders doe er gewoon een jaar over. Heb je haast? Ik zou zeggen, regelmatig lessen, pak minimaal 50 uren. Doe dit wel gemotiveerd, wil zeggen Leren Op De Motor Rijden. Veel plezier.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een proefles bij een rijschool. Na deze proefles kan de instructeur een redelijke schatting geven.