Ik heb een scooter die al 2 jaar stil staat, nu wil ik hem weer gaan gebruiken. Kan ik hem gewoon starten?

Het gaat me vooral om de benzine die erin zit, moet die eruit en er nieuwe ingooien? of bezinkt het niet?
het is mengsmering wat erin zit.
Helpt goed "schudden" met de scooter?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
94K

Het beste antwoord

Dit is echt één van de meest voorkomende problemen, hoewel het eigenlijk niet echt een technisch mankement is maar een volkomen normale zaak. Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken. De accu gaat niet stuk door lang stilstaan maar wel door lang doorstarten. Start de scooter of brommer dan ook niet elektrisch maar met de kickstarter. Hiermee spaar je de accu. Niet dat je probleem nu is opgelost, want met de kickstarter zal je scooter ook niet direct aanslaan. Wat nu? Simpel, op die kickstarter trappen, maar niet zomaar onbezonnen.
De beste procedure is de volgende:

Kickstart ongeveer een minuut lang met de gas volledig dicht.

Wacht enkele minuten.

Kickstart opnieuw en draai het gas hierbij eventueel snel van dicht naar half open en herhaal dit een aantal malen.

Wil de scooter nu bijna aanslaan maar niet goed doorlopen ga dan niet door maar stop minstens 10 minuten en probeer het dan opnieuw.

Slaat de scooter aan, geef dan geen volgas maar speel met het gas door dit van dicht naar 1/3 open te draaien.

Ga nu een redelijk lange rit maken (minstens 5 km, maar liever 10 km of meer) zodat de accu weer kan opladen en de eventueel verouderde benzine uit de carburateur is verdwenen.

Na deze rit is de scooter of brommer normaal gesproken weer helemaal in orde en kunt u ook weer elektrisch starten.

Wanneer de scooter ondanks bovenstaande gevolgde procedure niet wilt starten dan moet de carburateur schoon gemaakt worden. Ook kan het zijn dat de accu toch is stuk gegaan. Lang stilstaan is voor een scooter of brommer (maar ook voor een auto, motorfiets, of welk ander vervoermiddel dan ook) niet goed. Probeer dit dus te voorkomen. Dus ook in die donkere wintermaanden: handschoenen aan en rijden met dat ding! Vindt ie leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat de accu leeg is als je hem zolang niet hebt gebruikt, succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed schudden kan.... maar een beetje verse brandstof erbij gooien is beter. Starten doe eerst zo dat je scooter niet aanslaat. Dan kan de olie ook zijn weg een beetje vinden in de motor en versnellingsbak of automaatbak. Dus een beetje voorzichtig te werk gaan en er kan nauwelijks iets misgaan. Denk wel aan de remmen, banden, stuurinrichting enzo. Dus kijk die ook even na. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal een dikke rookpluim uit komen als je hem start maar heb pas ook mijn tomosje weer eens gestart na een jaar en ging prima hoor. ik zou gelijk de kickstart gebruiken want de accu zal wel leeg zijn. De kans is er ook dat je bendix is vast gerot. (dit is het tandwiel wat uitzet zodat hij contact maakt met je aandrijfas als je elektrisch start)

Gewoon starten het zal wat moeizamer gaan met oude brandstof maar het ontsteekt en daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude benzine zou ik eruit gooien en verse erin doen. Misschien even de bougie schoonmaken en dan lijkt mij dat hij probleemloos moet starten (als er verder niets aan mankeert).