Hoe kan ik de voorvork van mijn fiets rechtbuigen.

Laatst met mijn fiets tegen een auto opgereden die plotseling voor mij stil stond op de weg, en nu is mijn hele voorvork naar achter gebogen (Als je dit overkomt kun je blijkbaar als fietser verhaal halen op de bestuurder van de auto maar dat wist ik toen nog niet). Weet er iemand een handige truc om deze weer netjes recht te buigen?
De voorvork is redelijk stevig (met vering) en kan niet zomaar met het handje worden teruggebogen.
Dank alvast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
12.4K

Het beste antwoord

Koop een nieuwe vork.
Veiligheid voor alles.

Het handmatig of dmv heetstoken terugbuigen van metaal
in de originele positie verstoort de moleculaire structuur,

waardoor een vork zijn specifieke verende karakteristieken verliest en mogelijk kan breken.

Ook mogen er geen spanningen ontstaan op de gesoldeerde verbindingen van het frame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet doen,ga naar de fietsenboer. De mogelijkheid bestaat,dat de vork niet langer voor gebruik geschikt is en vervangen moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aantal handige tips vind je op deze site kijk maar even

http://www.rijwiel.net/restsim03n.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een bankschroef klemmen en met een stuk pijp je kracht vergroten; Helemaal in de oude vorm zul je 'm waarschijnlijk niet meer krijgen.
Vraag anders hulp bij een constructiebedrijf, daar kunnen ze 'm warm stoken en hebben ze betere gereedschappen voor zo iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet raadzaam , uit veiligheidsoverwegingen . Materiaal , in dit geval je voorvork , welk verbogen is door de klap van de aanrijding terugbuigen , zal bij het minste of geringste weer terug gaan in zijn verbogen positie . Er kan in dit geval van materiaal moeheid sprake zijn , wat gevaar kan opleveren .