Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe fiets? (geen e-bike)?

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Vanwege een lichte lichamelijke beperking wil ik liever geen e-bike kopen

2 jaar geleden
in: Fietsen
1.9K
ronron1212
2 jaar geleden
Wat heb je dan dat je geen elektrische fiets wil?

Antwoorden (1)

Bij het kopen van een fiets zijn er een aantal onderdelen waar je extra aandacht voor moet hebben, zoals:

framemaat van de fiets
zadel
stuur
remmen
versnellingen
Fiets Framemaat
De framemaat is erg belangrijk als je een fiets gaat kopen. De framemaat is de lengte van de buis die onder je zadel zit. Koop je een fiets met een te hoog frame, dan kun je dit natuurlijk nog wel aanpassen door je fietszadel lager te zetten. Maar ook dat heeft zijn beperkingen. Een fiets waarvan het frame de juiste hoogte heeft, fietst lekker, je knieën komen niet tegen je stuur aan en je kunt met je voeten voldoende bij de grond als je nog op je zadel zit.
Fiets zadel:Waar moet je op letten bij het fietszadel, waarom is een zadel zo belangrijk? Allereerst kun je met een goed zadel ervoor zorgen dat je geen zadelpijn of weinig zadelpijn krijgt bij grotere fietstochten. Een goed bij jou passend fietszadel is groot genoeg, maar niet te groot, past bij het type fiets (een mountainbike en een racefiets hebben vaak een smaller zadel dan een omafiets en niet zonder reden) en bovenal zit deze lekker.
Fiets stuur:
Waarom extra aandacht voor het stuur. Een stuur bepaalt de houding die je op je fiets aanneemt.
Fiets remmen:
Een fiets moet een rem hebben, dat staat vast en is ook zo geregeld in de wet. Maar er zijn allerlei soorten fietsremmen en daar hangen ook verschillende prijskaartjes aan. Er is namelijk meer op de markt dan een keuze tussen handrem en terugtraprem. Vooral in de handremmen zijn er heel veel variaties mogelijk met verschillende prijzen. Heb je een fiets die intensief gebruikt zal gaan worden op bepaalde terreinen, dan is het zeker handig om je vooraf goed te oriënteren op de mogelijkheden.
Fiets versnellingen:
Een versnelling op je fiets lijkt altijd wel handig, maar is het ook echt nodig? Het voordeel van versnellingen is dat je wat makkelijker vooruitkomt, ook al is je fiets zwaarbeladen (met bijv. bagage of kinderen). Verder is het handig om een fiets met versnellingen te hebben als je veel door heuvelachtig terrein rijdt, of regelmatig wat langere fietstochten. Speelt dit niet, dan heb je over het algemeen geen versnellingen nodig of kun je kiezen voor een laag aantal (vaak 3, 7 of 8 versnellingen).