Waarmee kun je een verroeste fietsketting goed smeren?

Met welk smeermiddel kun je een verroeste fietsketting het beste smeren van een fiets (wegens ouderdom niet rendabel om op te knappen) die altijd op straat staat/in de open lucht?

3 jaar geleden
in: Fietsen
1.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Olie, maar roest is schade en als deze al te erg is helpt niets.
erotisi
3 jaar geleden
een blikje coco cola wil ook wel eens helpen
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik zou daar niet op willen fietsen als het ernstig is, stel je gaat staan om kracht te zetten om vooruit te komen en de ketting breekt straks krijg je nog een ongeluk.
Griffin
3 jaar geleden
WD40 helpt altijd wel erg goed.

Het beste antwoord

Als je fietsketting erg verroest is, is het vervangen ervan mogelijk de beste optie voor het welzijn van je fiets. Onvolkomenheden in ernstig aangetaste kettingen kunnen andere onderdelen van de aandrijfeenheid beschadigen. Voor fietsen die alleen roest op de oppervlakte hebben, kan limoensap of WD-40 helpen om de ketting te herstellen naar een glimmende en roestvrije staat.

Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is. Ook goedkope rijwielolie voldoet niet.
Kettingolie moet een zeer hoge vlaktedruk (1000 Newton op een pennetje van 3 mm2!) kunnen weerstaan, moet heel goed hechten en mag door water niet afgespoeld worden. Geschikte smeermiddelen die hieraan voldoen vind je bij de betere fietsenmaker (de race- en mountainbikespecialist). Deze speciale kettingoliën (bijvoorbeeld Pedro’s, Sapim, Rohloff of Finish Line) zijn meestal gebaseerd op plantaardige oliën die de genoemde eigenschappen in hoge mate bezitten.
Wet Lube is door zijn vettere samenstelling geschikt voor de ketting als de fiets veel in de regen staat. De dikke samenstelling (feitelijk wordt er een laag vet op de ketting aangebracht) zorgt er voor dat de smering ondanks de regen niet van de ketting af spoelt en de ketting dus de gehele rit goed beschermd en gesmeerd wordt.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er vanuit gaande dat de ketting alleen oppervlakteroest heeft en dus niet vastgeroest is, dan eerst met kruipolie of WD 40 inspuiten en flink ronddraaien (fiets op de kop zetten). Daarna inspuiten met teflonspray (hecht beter en blijft langer zitten). Dit hele verhaal 2x per jaar uitvoeren.