Mogen auto's fietsers inhalen op een fietsstraat?

Fietsstraten zijn te herkennen aan een rode bestrating.

3 jaar geleden
in: Fietsen
4.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Mag het hopen.
tinus1969
3 jaar geleden
Het is iha niet verstandig, behalve als het heel rustig is.
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.asten.nl/nieuws/nieuwsbericht/news/fietsstraat-wat-is-dat-eigenlijk.html
Een autonomist<sic> mag de fietser inhalen maar alleen wanneer dit veilig kan en het overig verkeer niet wordt gehinderd. https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/aanpak/fietsvriendelijke-korreweg
De Korreweg als fietsstraat wordt breed genoeg zodat de bus of de auto fietsers kan inhalen. Maar dat kan alleen als er minder auto’s rijden, zodat hiervoor ruimte is. https://www.uithoorn.nl/Home/Parkeren_Verkeer_en_vervoer/Fietsstraten
Auto’s, ... rijden in beide richtingen. Zij moeten zoveel mogelijk achter de fietsers blijven rijden en dus hun snelheid aanpassen aan die van de fietser. Alleen als de verkeerssituatie dat toe laat, kunnen zij inhalen. https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid%3Ac2ce2aab-ec37-4b17-a27e-ceac7a8da58f
Binnen dit profiel kan een auto op de fietsstraat een voor hem rijdende fietser slechts inhalen, wanneer vanuit de andere richting geen verkeer nadert.

Antwoorden (2)

Ja, op een Nederlandse fietsstraat mag een bestuurder van een auto een fietser inhalen, mits
de automobilist de 30 km/u niet overschrijdt, de veiligheid gewaarborgd is, de automobilist de fietser links inhaalt.

https://brunen.nl/2020/01/28/fietsstraten-wat-zijn-daar-de-regels/
Aangezien niet elke fietsstraat even goed herkenbaar en gebruiksvriendelijk is ingericht, probeert men naar afspraken te werken.
Mooi stuk daarover:
https://www.fietsberaad.nl/getmedia/c8a66983-9cbf-48c4-b0df-3d7f5550e6b0/Fietsberaadnotitie-Aanbevelingen-Fietsstraten-binnen-de-bebouwde-kom-2018-(versie1-1).pdf.aspx?ext=.pdf
Toegevoegd op 06 augustus 2020 11:01: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@Simonsdochter. De website is van een rijschool: een mooi betoog maar wat kan ik ermee?Waar ik naar zoek is een juridische onderbouwing van het wel of niet toegestaan zijn van inhalen van fietsers door auto's,
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda Kan jij mij een juridische onderbouwing geven waarom het is toegestaan dat ik mijn kauwgom doorslik?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste SentWierda, wat je er mee kunt, kan ik vanaf hier niet inschatten. Helaas.
Verder is het CROW een Nederlandse stichting die zich opstelt als kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid. Iets meer dan een mooi betoog van een willekeurige rijschool, vind ik dan. Maar alhier kunnen we van mening verschillen.
Tenslotte probeer ik slechts iemand op deze site te helpen, niet meer en niet minder.
De één waardeert dat meer dan de ander. Dat kan en mag ook.
Groet.
SentWierda
3 jaar geleden
@Simonsdochter. Ik reageerde uitsluitend op de website van de rijschool omdat daar nogal duidelijke verkeersregels staan m.b.t. fietsstraten, Regels die ergens aan ontleend moeten zijn, maar waaraan?
Het CROW-rapport gaat over allerlei soorten fietsstraten. Het kan zijn dat het antwoord op mijn vraag beínvloed kan worden door de soort fietsstraat. Mijn vraag is algemeen bedoeld voor fietsstraten, dus niet voor een specifieke fietsstraat.
@LeonardN. Stel: bij een test van de verkeersregels wordt mijn vraag gesteld. Wat is dan het juiste antwoord?
LeonardN
3 jaar geleden
@LeonardN. Stel: bij een test van de verkeersregels wordt mijn vraag gesteld. Wat is dan het juiste antwoord? Mogen auto's fietsers inhalen op een fietsstraat?
JA. "Regels die ergens aan ontleend moeten zijn, maar waaraan?"
Regels staan in wetboeken.
Als er geen regel tegen iets is, dan mag het. Dus als je een langer antwoord wil:
"Mogen auto's fietsers inhalen op een fietsstraat?"
JA, er is immers geen verbod welke stelt dat dat niet zou mogen. Zou het omgedraaide gelden.
Zou het zo zijn dat het antwoord NEE is, dan zou je op allerlei websites en in de WvW of RVV terugvinden dat het antwoord NEE is.
Maar dat is dus niet het geval.
In België zie je dus het omgedraaide. Daar geldt NEE, en zie je dan ook overal NEE.
"Mogen auto's fietsers inhalen op een fietsstraat?"

Nederland:

JA, dat mogen ze. Zolang dit veilig kan en niet verboden is door een inhaalverbod, zoals dat op een normale weg ook kan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstraat#Nederland
"
In Nederland hebben fietsstraten geen juridische status, het zijn feitelijk fietspaden waarop alle overige categorieën weggebruikers zijn toegestaan. De normale regels van de Wegenverkeerswet gelden hier. Fietsers houden zoveel mogelijk rechts en rijden met maximaal twee personen naast elkaar als zij anderen niet hinderen. Elke fietsstraat kan zijn eigen beperkingen krijgen door extra bebording zoals een maximumsnelheid (bord A01-30) of inhaalverbod voor motorvoertuigen (bord F01).
"

België:

NEE, dat mogen ze niet daar niet, dat is daar per wet verboden.
"
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/1804-art22novies
Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel NIET inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
"
Toegevoegd op 07 augustus 2020 14:15: afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.parool.nl/nieuws/de-fietsstraat-is-meer-dan-een-straat-voor-fietsers~bd269be7/
Geen juridische status
In veel Nederlandse steden rukt de fietsstraat op. Maar het concept heeft geen juridische status, zegt verkeerskundige Rico Andriesse van bureau GoudappelCoffeng. "Eigenlijk is een fietsstraat helemaal niks.
Je kunt er een bord bij zetten, maar dat is een ­informatief bord. Verkeers­deel­nemers hoeven niets ­anders dan wat ze normaal al doen. Je moet je niet gevaarlijk gedragen. Je moet je aan de maximumsnelheid houden.
Je moet rechts houden, zulke dingen. Het gedrag dat voor elke straat en elke verkeersdeelnemer geldt."
.....
En in Belgische fietsstraten geldt een inhaalverbod, terwijl zo'n verbod in Nederland juist wordt ­afgeraden. https://bit.ly/3a4SX2T
Dat Vlaanderen ervoor koos om de fietsstraat in de wet op te nemen, is vooral een kwestie van cultuur, denkt hij. “De Belgische aanpak is er toch vaak een van zaken juridisch..."
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Ik zit toch nog met een volgens mij niet afdoende beantwoorde vraag. Ook al omdat Wikipedia voor mij geen echte bron is.
Twee bronnen heb ik gevonden die meer duidelijkheid bieden, maar niet een geheel bevredigend antwoord.
1. De ANWB is voor mij een serieuze bron. De ANWB stelt: "Met een fietsstraat wordt benadrukt dat de positie van de auto ondergeschikt is aan die van de fiets."
2. Veilig Verkeer Nederland is voor mij een serieuze bron. VVN stelt: "Auto's mogen wel op een fietsstraat komen, maar mogen een fietser hier niet inhalen."
Vrij vertaald staat hier volgens mij: inhalen door auto's mag niet (VVN) en fietsers mogen/kunnen inhalen door auto's "blokkeren" (ANWB).
Bronnen: https://www.anwb.nl/experts/fietsen/3/verkeersregels-fietsstraat + publicatie VVN
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zit toch nog met een volgens mij niet afdoende beantwoorde vraag. Als je dat denkt dan snap je iets essentieels niet.
Het is heel simpel,
1 In de NL wet staat NIETS over fietsstraten (De ANWB stelt dat ook)
2 Als er niets specifieks in de wet over staat gelden de gewone regels die op een reguliere weg ook gelden
3 Op een reguliere weg mag je normaliter inhalen als dat kan en mogelijk is
4 Zo ook op een fietsstraat Dat is logica. "Met een fietsstraat wordt benadrukt dat de positie van de auto ondergeschikt is aan die van de fiets."
Ja en? Uit die zin volgt niet dat een auto niet in mag halen. "VVN stelt:"
Ten eerste kan je dat eens bewijzen?
Ten tweede, dat is gewoonweg niet waar zelfs al zou de VVN dat stellen. Want als dat waar was, zou je dat zo makkelijk kunnen bewijzen door de wetsartikelen te geven die dat stellen, vergelijkbaar met de Belgische situatie. In België mag het niet, dat kan je binnen seconden aantonen door de wet erop na te slaan. VERVOLG want tekens zijn op.
LeonardN
3 jaar geleden
"fietsers mogen/kunnen inhalen door auto's "blokkeren" (ANWB)." Dat is een valse conclusie en iets wat de ANWB niet zegt. Mijn antwoord is dus een afdoende beantwoording van de vraag, en naast dat de correcte beantwoording van de vraag.
Als jij denkt dat auto's NIET in mogen halen, dan is het heel simpel voor jou omdat aan te tonen.
Laat de wetsartikelen die dat stellen. Stel de situatie voor dat ik jou met de auto inhaal op een fietsstraat.
Er staat verder geen bord dat inhalen verbiedt, er is geen doorgetrokken streep, er is meer dan voldoende ruimte om de fietser in te halen en er zijn ook geen tegenliggers. Ik haal jou in op de fietsstraat. Ik word aangehouden door een agent.
Die zegt: "Ik geef u een bekeuring voor inhalen."
Dan vraag ik: "Op welk wetsartikel?" Dan kan de agent niks meer. Of als jij denkt van wel dan zie ik graag wetgeving met artikelnummers tegemoet.
SentWierda
3 jaar geleden
Een korte reactie: het volgende staat in de verkeersvragentest van VVN.
Letterlijk:
Vraag: Waar of niet waar: "Auto's mogen niet rijden in een fietsstraat."
Antwoord. Niet waar. "Fietsstraten zijn te herkennen aan de rode bestrating. Auto's mogen er wel komen, maar mogen een fietser niet inhalen."
LeonardN
3 jaar geleden
Dikke fout van de VVN, kan gebeuren. Maar begrijp je ondertussen de logica waarmee je de VVN dus kan uitleggen dat ze er naast zitten?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Het antwoord m.b.t. VVN heb ik inmiddels. De tekst in de advertentie van VVN is onjuist. De tekst zoals die thans door VVN wordt gebruikt is:
"Auto's mogen fietsers wél inhalen als zij daarbij ander verkeer niet hinderen. Dit laatste is lastig, omdat een fietsstraat wordt ingericht daar waar de fietsintensiteiten hoog zijn en vaak een relatief smalle straat betreft (of een onderdeel van een fietsroute is), maar óók autoverkeer zit." Tot zover VVN.
De meest recente/relevante fietsstraatpublicatie is de door Simonsdochter in haar antwoord vermelde notitie uit maart 2019: Fietsberaad CROW.
Verwarring over inhalen ontstaat (mede) gemakkelijk omdat in België de situatie tegengesteld is: daar mag nooit worden ingehaald door auto's.
Toevallig woon ik in een stad met tientallen kilometers fietsstraten. Auto's rijden daar hooguit enkele honderden meters op een fietsstraat om van een parkeerplaats weg te rijden of daar naar toe te rijden.