Wat is de reden dat lang niet alle fietsen net zoals vroeger een standaard hebben?

Is dat een geldkwestie? Ze liggen hier heel vaak op de grond. Ik erger me eraan en het lijkt me ook niet goed voor je fiets. Er zijn wel veel fietsnietjes en -trommels maar kennelijk nog niet voldoende bovendien kosten die allemaal geld.

3 jaar geleden
in: Fietsen
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
fietsnietjes en -trommels ???
gvrox
3 jaar geleden
Wel apart dat een standaard niet meer standaard is.
ronron1212
3 jaar geleden
Op elke nieuwe fiets zit een standaard maar op de oudere fietsen zijn die vaak stuk of niet meer aanwezig.
Pieterke
3 jaar geleden
ronron1212: Het zijn echt zo te zien ook nieuwe fietsen waar geen standaard op zit. Fietstrommels kun je met een aantal buren huren en daar je fiets afgesloten in zetten, je krijgt dan een sleutel om de fietstrommel te openen. Fietstrommels staan op het trottoir. Fietsnietjes zijn klemmen waar je je fiets tussen klemt zodat hij kan blijven staan en waar je je slot aan kan vast maken. Nooit van gehoord?Je ziet ze hier overal. Bedankt voor je reacties.
Pieterke
3 jaar geleden
ronron1212: Zie hier: https://rijswijk.tv/1188-meer-fietstrommels-en-fietsnietjes/
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Dat een standaard niet altijd op een nieuwe fiets zit, heeft er mogelijk mee te maken, dat je diverse soorten standaards hebt. Het soort standaard, dat je nodig hebt, hangt niet alleen van het soort fiets af, maar ook van hoe je de fiets gebruikt.
Daardoor is het mogelijk van een standaard accessoire een op maat accessoire geworden. Net zoals het in het verleden (jaren '70) ook niet tot de standaarduitrusting van alle fietsen behoorde.
Pieterke
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie AnnBoo8146

Het beste antwoord

Het type standaard hangt af van het doel waarvoor je de fiets gebruikt. Dit is voor iedereen verschillend en kun je dus beter later aan laten brengen.
Een dubbele fietsstandaard kun je kiezen voor fietsen die vaak zwaarbeladen worden en dus stabiel moeten (blijven) staan.
Daarnaast heb je de enkele fietsstandaard. Vooral bij de sportieve fietsen kun je een vrij korte standaard bij het achterwiel kiezen, bij stadsfietsen een langere standaard bij de trapas zodat deze ook met wat extra gewicht stabiel blijft staan.
.
Toch denk ik dat de prijs doorslaggevender is: als ik fietsen zonder standaard zie, zijn dat doorgaans goedkope modellen.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Ik heb een steekproef gehouden onder tientallen gestalde fietsen. Het blijkt dat een standaard vrijwel altijd standaard is. De meeste fietsen (zo'n 70%) hebben een enkele standaard. Een flink aantal heeft een dubbele. Soms is een enkele standaard afgebroken. En bij ruim 10% ontbreekt een standaard.
Pieterke
3 jaar geleden
@SimonV: Bedankt voor je antwoord.
@ SentWierda: Bedankt voor je reactie. Ik denk dat het percentage fietsen zonder standaard hier in de omgeving echt wel hoger ligt.