Heeft rechts ook voorrang bij een kruispunt met alle fietsers groen als er haaientanden staan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Fietsen
2.2K

Antwoorden (1)

Maar eigenlijk is het heel simpel: niemand heeft voorrang als iedereen tegelijk groen krijgt. Dat betekent dat fietsers zelf op moeten letten en rekening met elkaar moeten houden wanneer ze de kruising oversteken. De gemeente Groningen heeft de afgelopen jaren veel contact gehad met de politie, de Officier van Justitie en de Politieacademie om duidelijkheid te krijgen over de vraag ‘wie heeft voorrang?’. Wanneer de verkeerslichten op groen staan, gelden de verkeerslichten boven de normale verkeersborden en verkeerstekens. De haaientanden op de weg hebben op dat moment geen betekenis. Maar verkeer van rechts heeft ook geen voorrang. Kortom: er gelden geen voorrangsregels. In de stad Groningen werd de regel ‘we lossen het samen op’ geintroduceerd
Groningen heeft al sinds 1989 kruispunten waar deze verkeersregel geldt en is de enige stad ter wereld waar ‘alle richtingen tegelijk groen’ op zo’n grote schaal ingevoerd is. En sinds de invoering zijn er op deze kruispunten geen dodelijke ongevallen meer voorgekomen tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers.
In de stad Groningen en vlak daarbuiten is inmiddels op 28 kruisingen de regel ‘alle richtingen tegelijk groen’ van kracht. Andere Nederlandse steden zoals Enschede en Deventer hebben een paar kruisingen waar dit geldt.
https://groningenfietsstad.nl/friksbeheer/wp-content/uploads/2016/07/Persbericht-alle-richtingen-tegelijk-groen.pdf
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Hier ook zo’n kruispunt bij het voortgezet onderwijs.
Omdat op dat moment alle fietsers groen hebben en geen overig verkeer, gaat het idd
goed. Ziet wel gek uit. Wirwar aan fietsers......
nounka
3 jaar geleden
Ben ik het nu, of lijkt het logischer en veiliger dat een beetje voorhangvanrechts / voorhangverlenenaantanden bestaat? Zelfs al mag iedereen doorrijden er moet er een eerst... waarom een regel die toegepast kan worden niet meer laten gelden?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Nounka, de fietsers gaan allemaal tegelijk rijden. Dus als men linksaf moet niet nog een keer voor een stoplicht wachten. En leren ook dat het niet is: ik héb voorrang, maar ik krijg of geef voorrang. In Parijs is men een aantal jaren geleden iets dergelijks begonnen voor voetgangers. Op grote kruispunten, in één keer allemaal tegelijk oversteken, dus ook kruislings door elkaar heen zonder elkaar omver te lopen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De fietsers zijn juist heel alert: oogcontact, knikken, lachen. Verloopt soepel.
Toen de fietsers tegelijk groen hadden met het overig verkeer, gebeurden er juist (ernstige) ongelukken.
Maar ik kan me voorstellen dat dit raar leest. Moet je inderdaad kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/infrastructuur/verkeerslichten/ Nog een bron, omdat via een omweg deze vraag wederom gesteld wordt en dit antwoord niet serieus genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mysterie opgelost
https://indebuurt.nl/enschede/genieten-van/mysteries/mysterie-opgelost-wat-zijn-de-regels-als-alle-fietsers-tegelijk-groen-krijgen~62969/