Kan een forse vrouw op een fiets met sterwielen?

Ik heb deze oude Hercules damesfiets te koop.
Er zit al een heel klein slagje in het achterwiel.
Er is een behoorlijk forse vrouw die hem wel wil kopen.
Maar vraag me af of die wielen dan niet knappen tijdens de proefrit....

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Fietsen
2K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Vraag het eens aan je fietsenmaker! Als ze écht heel zwaar is zal ze waarschijnlijk ervaring hebben met fietsen die niet goed tegen haar gewicht kunnen. En, ik ben zelf een zware vrouw: ik ben zelf alleen maar dankbaar als een fietsenverkoper mij meldt dat ik een bepaalde fiets niet moet kopen, omdat die mijn gewicht niet aankan - je hebt niets aan een fiets die voortdurend kapot gaat omdat hij niet op je gewicht berekend is....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HANNEKEJANSEN,
Ik ben zelf voor mijzelf al 6 jaar fietsenmaker en die wielen kom je nooit tegen.
Fietsenmakers die opgeleid zijn weten helaas nog minder over de oude techniek dan ik.
Daarom vraag ik het hier, dat misschien iemand ervaring heeft met de sterwielen...

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat veel mensen er rekening mee houden maar volgens de fietserbond heb ik de volgende informatie. De meeste standaardfietsen zijn gemaakt voor mensen tot 120 à 130 kilo. Er zijn fietsen die veel minder aan kunnen. Geadviseerd wordt dan ook dat als je boven de 100 kilo weegt je dan goed laat informeren over het gewicht dat de fiets die je wilt hebben aankan. Als je al wat zwaarder bent en ook nog bagage en een kind wilt meenemen dan moet dit ook nog bij het gewicht worden gerekend die je al hebt.

Je zal de vrouw dus kunnen inlichten voordat ze een proefrit doet dat je niet weet hoeveel gewicht deze aankan. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik niet zou weten hoe ik dit tactisch zou moeten brengen zonder dat die vrouw beledigd of ongemakkelijk voelt want het is een gevoelig onderwerp of ik zou een leugentje voor bestwil moeten doen en zeggen dat die fiets 100 kilo aankan.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja ik weet ook niet hoe zwaar zij is...
Ik ken haar nu 1,5 jaar dus dat scheelt.
Mensen zeggen dat die sterwielen meer gewicht aankunnen dan wielen met gewone spaken. Ik weet dat dus niet
Die wielen kunnen een fors gewicht hebben. Het lijken wel de wielen van een spartamet, dus sterk. Mijn Honda XBR500 heeft ook sterwielen, niet kapot te krijgen.
Toegevoegd op 04 mei 2020 15:22: afbeelding
Plaatje bij antwoord