Mag iemand aanhangen aan een e-bike?

Voor een scooter zijn er duidelijke regels over de boete die je zult krijgen als je op een scooter iemand voorttrekt - maar ik kan nergens vinden of dit mag op een ebike en wat de boete zal zijn als dit niet mag? (even los van de vraag of je het nou moet doen of niet)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Fietsen
15.8K

Antwoorden (1)

De e-bike is tot nog toe een fiets voor de wegenverkeerswet. De bekeuring van aanhangen door iemand op b.v. een fiets kan gebaseerd zijn op niet rechtshouden of rechts passeren terwijl ook gevaarlijk gedrag bekeurd kan worden evenals het hinderen van andere weggebruikers. Boete zo'n € 85,-
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een pedelec (snelle elektrische fiets) staat gelijk met een bromfiets.
De boete voor gevaarlijk rijgedrag is volgens mij hoger: de geldboete kan qua hoogte variëren tussen de € 100,00 en € 1.000,00. https://sliedrecht24.nl/scooterrijder-maakt-wheelie-op-stationsweg-terwijl-agenten-achter-hem-rijden/
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/straffen-gevaarlijk-rijgedrag/