Waarom val ik om als ik stil sta en niet als ik vaart heb (op de fiets)?

Deze vraag stelde mijn zoontje van 6, hoe leg ik hem dat eenvoudig uit, zonder meteen met vectoren en krachtmethodieken aan te komen?

Edit: het beste antwoord in deze is toch echt de link naar klokhuis, daar werd het allemaal duidelijk uitgelegd met beeld en al, daar kan geen papa tegen op ;-)
Bedankt allen voor de moeite. thumbs up for all.

Conclusie: Eigenlijk zet je gewoon je fiets steeds weer onder je lichaam.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Fietsen
2.9K

Het beste antwoord

Er is een Klokhuis-aflevering geweest over deze vraag (zie link). Bekijk het filmpje eens samen met je zoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk daar heb ik wat aan, heb klokhuis altijd al fantastisch gevonden, lekker eenvoudige manier om de meest gecompliceerde dingen uit te leggen.
bedankt.

Andere antwoorden (9)

Je kunt een fiets op zijn achterwiel zetten en dan is er duidelijk verschil in benodigde kracht merkbaar om het stuur te draaien met stilstaand of met snel draaiend voorwiel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag!

Als je fietst, val je ook om, maar van jongs af aan leer je dat te corrigeren. Hoe harder je rijdt, hoe gemakkelijker dat gaat.

Als je stilstaat kun je ook blijven staan, maar dan is het heel moeilijk. Baanwielrenners kunnen dat goed (en lang), maar dan rijden ze stiekem 1 cm vooruit en/of achteruit op de hellende baan.

Kijk eens op onderstaand filmpje (of zoek op Danny MacAskill) op youtube om te zien wat je nog meer kan op een fietsje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is inderdaad niet direct een antwoord op mijn vraag maar om je dan zoveel minnetjes te geven begrijp ik niet.
wel bedankt voor de "verdieping"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht hebben sommigen moeite met lezen ;-) Ik schrijf een beetje omwonden: als je harder rijdt, kun je gemakkelijker je evenwicht bewaren. Dus als je stilstaat, val je makkelijker om.
Het moeilijke is hier dat het technische factoren als kracht gaat. Echter is het goed om op een speelse manier dit soort natuurkundige elementen naar voren te brengen. Bijvoorbeeld:
Als een bal stil ligt dan beweegt hij makkelijk alle kanten op. Als de bal 'vooruit' rolt, kun je hem moeilijker een andere kant op laten bewegen, hoe sneller hij rolt. Dit is een van de mogelijke insteken.

Het wordt wat moeilijker als je het autonome zenuwstelsel voor evenwicht wilt uitleggen, waardoor een persoon zich staande houdt in beweging, ten opzichte van stilstaand.

Je kunt wel proberen uit te leggen, dat als je stil staat met de fiets, je erg hard moet denken om rechtop te blijven staan. Als je beweegt denk je aan waar je naar toe gaat en doet je lichaam de rest van zelf. Hier zal een kind mogelijk meer aan hebben, want dit gaat op bij veel meer dan alleen fietsen en kan het zijn eigen model bouwen voor situaties die het tot dan toe niet begreep. Het kan hem/haar ook stimuleren bewust te zijn van deze verschillen en zelf te zoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan een kind van 6 zou ik zeggen dat alles dat een vaart heeft altijd rechtdoor wil gaan totdat de vaart op is en het dan omvalt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De echte verklaring is natuurlijk dat je _altijd_ omvalt als je op een fiets zit.

Als je stilstaat, heb je geen mogelijkheid dat omvallen tegen te gaan.

Als je fietst, en je valt bijvoorbeeld naar rechts, stuur je automatisch een beetje naar rechts (met je stuur dan wel met je lichaamsgewicht). Daardoor komt de fiets weer onder je, zodat je niet meer valt.

Dat sturen om je fiets weer onder je te brengen en zo je val te stoppen of om te keren, werkt alleen als de fiets beweegt.

Maar of je dat kunt uitleggen aan een kind van zes...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is een slim (ruim bovengemiddeld) ventje, dat gaat wel lukken, ik wilde alleen niet meteen aankomen met vectoren etc.
Misschien is het wat om een hoepel of muntje of iets anders dat kan rollen als voorbeeld te nemen. Zolang het rolt blijft het op zijn kant, als het uitgerold is valt het pardoes om...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuk voorbeeld, bedankt.
we zullen eens aan de slag gaan als ie zo uit school komt.
Je kunt dit zeggen aan je zoontje

Alles en iedereen wil liever geen verandering... Een wiel dat draait wil doordraaien precies zoals het deed...
Dus als je op een fiets zit, zal dat wiel je overeind houden omdat het niet anders wil gaan draaien dan dat het nu doet. En zo helpt het wiel, dat je niet omvalt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat geen verandering willen is zeker op hem van toepassing ;-) dat zal ie wel begrijpen.
Laat hem dit filmpje zien.
Daarna ga je met hem en je fiets naar buiten, je duwt je fiets op gang (hand aan het zadel, de fiets stuurt zelf!) en je laat je fiets los. Dan zullen jullie zien dat de fiets minstens een tiental meters rechtdoor gaat en pas omvalt als de snelheid flink is afgenomen.
Daarna leg je hem uit dat hij dit niet in zijn eentje mag nadoen, anders lopen de claims op je WA-verzekering te hoog op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ook een goede, bedankt
Ik zou zeggen dat dat komt doordat de wielen draaien. Hoe harder de wielen draaien hoe moeilijker het is om ze opzij te duwen. Dat komt omdat de banden rond worden geslingerd.

Deze kracht kun je 'm laten voelen door hem een klein wiel rechtop bij de naven te laten vasthouden. Vraag 'm dan om het wiel plat te leggen. Dat gaat heel makkelijk.

Geef dan een slinger aan het wiel en vraag hetzelfde. HGij zal dan meer kracht moeten uitoefenen om het wiel plat te leggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bedankt, is eigenlijk wat hierboven gezegd is (Hapax)